GM Car Hero
GM design-team: Frank Saucedo, Thamer Hannona, Shawn Moghadam, Julius Bernardo, Jussi Timonen og Steve Anderson
GM Car Hero
GM design-team: Frank Saucedo, Thamer Hannona, Shawn Moghadam, Julius Bernardo, Jussi Timonen og Steve Anderson
GM Car Hero
GM design-team: Frank Saucedo, Thamer Hannona, Shawn Moghadam, Julius Bernardo, Jussi Timonen og Steve Anderson
GM Car Hero
GM design-team: Frank Saucedo, Thamer Hannona, Shawn Moghadam, Julius Bernardo, Jussi Timonen og Steve Anderson
GM Car Hero
GM design-team: Frank Saucedo, Thamer Hannona, Shawn Moghadam, Julius Bernardo, Jussi Timonen og Steve Anderson

GMs spennende LA-fremtid

Som vanlig har arrangørene av bilutstillingen i Los Angeles invitert Californias designsentra til å vise hvordan de ser for seg fremtiden. I dag viser vi det vi anser som det beste bidraget i år, det fra GM.

Publisert Sist oppdatert

Bilutstillingen i Los Angeles bygger seg sakte men sikkert opp til å bli en skikkelig rival til Detroit. Bare geografien forteller jo egentlig hvor fordelen er, november i LA eller januar i snø-og-vind-Michigan?

En annen god ting med LA-messen, er at de i mange år har fått bilfabrikkenes designsentra i California til å bidra med litt høyttenkning.

I år skulle de tenke om en bil for ungdom i 2030. En bil bygget for folk som har vokst opp med Internett, mobiltelefon og grenseløse muligheter for kommunikasjon. Audi/VW, GM, Honda, Mazda, Nissan og Toyota var de som var med i år med sine toppfolk.

GMs Car Hero er ikke bare en bil, det er et spill samtidig. Et spill som gjør at du kan få stadig større kontroll over bilen. Den utfordrer deg, og du må svare og kan bevege deg gjennom flere nivåer: fire hjul, tre hjul, to hjul og til sist: ett hjul. Der er du virkelig blitt mester.

Men det er ingen fare for de andre trafikantene. For at bilen skal frakte deg trygt fra A til B, går du bare om bord i bilen på A og legger inn adressen til B på fjernkontrollen. Så tar bilen deg dit, mens du leser avisen.

Men hvis du legger fra deg avisen, har bilen en rekke oppgaver for deg, som du kan forsøke å løse hvis du vil.

Måten du svarer på, gjør at intensiteten i oppgavene kan økes, bilen er transmorfisk og øker stadig vanskelighetsgraden, samtidig som den endrer seg selv etter hvor god du er til å kontrollere den. Det er hvor dyktig du er som avgjør hvor vanvittig denne bilen begynner å oppføre seg.

Og – husk det – det kan aldri gå helt galt, bilen overtar hvis du virkelig dummer deg ut.

Denne on-line skapningen har også en rekke P2P apps. Friends Drive for eksempel, der du kan ta med deg venner og bekjente på virtuelle kjøreturer. Tenk på det som en Twitter på hjul.

Eller når du virkelig er låst fast i en typisk LA trafikk-kork, så kan du legge inn Fantasy Drive, der du kan delta i en drift-konkurranse, eller løpe med oksene i Pamplona, eller kjøre en åpen, rosa Cadillac langs Venice Beach.

Det er du som avgjør hva som skjer, men som i alle konsollspill: Are you up to it?

Frank Saucedo, en virkelig GM-veteran (Omega-interiør i 80-årene!) sto i spissen for et lag som besto av Thamer Hannona, Shawn Moghadam, Julius Bernardo, Jussi Timonen og Steve Anderson.

Hvem som har fått inn den herlige dachsen på den første tegningen aner jeg ikke, men jeg har sett vår finske venn gjør noe tilsvarende før.

Powered by Labrador CMS