-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
GMs spennende LA-fremtid
Som vanlig har arrangørene av bilutstillingen i Los Angeles invitert Californias designsentra til å vise hvordan de ser for seg fremtiden. I dag viser vi det vi anser som det beste bidraget i år, det fra GM.
Bilutstillingen i Los Angeles bygger seg sakte men sikkert opp til å bli en skikkelig rival til Detroit. Bare geografien forteller jo egentlig hvor fordelen er, november i LA eller januar i snø-og-vind-Michigan?
En annen god ting med LA-messen, er at de i mange år har fått bilfabrikkenes designsentra i California til å bidra med litt høyttenkning.
I år skulle de tenke om en bil for ungdom i 2030. En bil bygget for folk som har vokst opp med Internett, mobiltelefon og grenseløse muligheter for kommunikasjon. Audi/VW, GM, Honda, Mazda, Nissan og Toyota var de som var med i år med sine toppfolk.
GMs Car Hero er ikke bare en bil, det er et spill samtidig. Et spill som gjør at du kan få stadig større kontroll over bilen. Den utfordrer deg, og du må svare og kan bevege deg gjennom flere nivåer: fire hjul, tre hjul, to hjul og til sist: ett hjul. Der er du virkelig blitt mester.
Men det er ingen fare for de andre trafikantene. For at bilen skal frakte deg trygt fra A til B, går du bare om bord i bilen på A og legger inn adressen til B på fjernkontrollen. Så tar bilen deg dit, mens du leser avisen.
Men hvis du legger fra deg avisen, har bilen en rekke oppgaver for deg, som du kan forsøke å løse hvis du vil.
Måten du svarer på, gjør at intensiteten i oppgavene kan økes, bilen er transmorfisk og øker stadig vanskelighetsgraden, samtidig som den endrer seg selv etter hvor god du er til å kontrollere den. Det er hvor dyktig du er som avgjør hvor vanvittig denne bilen begynner å oppføre seg.
Og – husk det – det kan aldri gå helt galt, bilen overtar hvis du virkelig dummer deg ut.
Denne on-line skapningen har også en rekke P2P apps. Friends Drive for eksempel, der du kan ta med deg venner og bekjente på virtuelle kjøreturer. Tenk på det som en Twitter på hjul.
Eller når du virkelig er låst fast i en typisk LA trafikk-kork, så kan du legge inn Fantasy Drive, der du kan delta i en drift-konkurranse, eller løpe med oksene i Pamplona, eller kjøre en åpen, rosa Cadillac langs Venice Beach.
Det er du som avgjør hva som skjer, men som i alle konsollspill: Are you up to it?
Frank Saucedo, en virkelig GM-veteran (Omega-interiør i 80-årene!) sto i spissen for et lag som besto av Thamer Hannona, Shawn Moghadam, Julius Bernardo, Jussi Timonen og Steve Anderson.
Hvem som har fått inn den herlige dachsen på den første tegningen aner jeg ikke, men jeg har sett vår finske venn gjør noe tilsvarende før.