Saab 9-5 stasjonsvogn
Foto: Carparazzi©
Saab 9-5 stasjonsvogn
Foto: Carparazzi©
Saab 9-5 stasjonsvogn
Foto: Carparazzi©
Saab 9-5 stasjonsvogn
Foto: Carparazzi©
Saab 9-5 stasjonsvogn
Foto: Carparazzi©

Helt dødfødt?

Skuffelsen var stor i Trollhättan da det som så ut til å nærme seg en avtale med Koenigsegg gikk i vasken. Men selv om fremtiden langt fra er sikret, går utviklingen av nye modeller sin gang.

Publisert Sist oppdatert

Nå skal ikke denne saken handle om Saabs fremtid, for etter at den svenske sportsbilprodusenten kaster kortene, har andre aktører kommet på banen. Dermed er det for tidlig å spå merkets undergang.

LES: Pokertap uten motspillere

Det var nok ikke et år som dette produktutviklerne hos Saab planla. Snarere skulle dette være en tid for nye produkter og lyse fremtidsutsikter.

LES: Nettkjørt Saab 9-3X

Hittil har vi fått 9-3X i produksjon, og nye 9-5 sedan sto i all sin prakt på bilutstillingen i Frankfurt. Et snaut år etter sedanen skal planmessig 9-5 stasjonsvogn på markedet, og det er denne våre dyktige spionfotografer nå har fått los på – av alle steder i Syd-Italia.

SE: Nye Saab 9-5

Der var den del av en større Saab-kortesje med en rekke svenske teknikere og sjåfører. Og den var jo også en del av Saabs ambisiøse planer om fire nye modeller i løpet av halvannet år: 9-5 sedan og stasjonsvogn, 9-4X crossover og neste generasjon 9-3.

SE: Nesten umaskert Saab 9-4X

Prototypen av 9-5 stasjonsvogn sies å være svært nær opptil produksjonsbilen. Det er derfor synd at Saab-folket har vært så rause med kamuflasjen.

Spesielt skulle vi gjerne tatt en nærmere titt på hekken, om ikke annet, så for å sjekke ut hvor tett slektskapet er til Opel-slektningen Insignia som den deler plattform og komponenter med.

Men selv om det er familielikheter, hevder Saab at 9-5 er designet 70 prosent i Sverige og var planlagt 100 produsert der. Vi får håpe deres planer kan oppfylles.

Powered by Labrador CMS