Cadillac XTS Platina Concept
Cadillac XTS Platina Concept
Cadillac XTS Platina Concept
Cadillac XTS Platina Concept
Cadillac XTS Platina Concept
Cadillac XTS Platina Concept
Cadillac XTS Platina Concept
Cadillac XTS Platina Concept
Cadillac XTS Platina Concept

Cadillacs nye flaggskip

XTS Platina Concept gir oss et førsteinntrykk av neste luksuscruiser fra GMs prestisjemerke. Selv i denne klassen er miljø en viktig faktor.

Publisert Sist oppdatert

Produksjonsmodellen er fortsatt er stykke unna, så det kan godt tenkes at GM henter frem en V8-motor og legger under panseret før de lanserer sin utfordrer i toppsjiktet.

SE: Cadillac på øverste hylle

Men for å hamle opp med stadig utslippsvennligere utgaver av 7-serie fra BMW, S-Klasse fra Mercedes og LS fra Lexus, er miljø ett av hensynene Cadillac må ta.

Derfor er konseptbilen som nå står på scenen i Detroit, utstyrt med hybrid drivlinje. Og et slikt alternativ blir sikkert også tilgjengelig når produksjonen starter.

Muskler

Men som de fleste har forstått er hybrid ikke ensbetydende med kjedelig - snarere tvert imot. En 3,6-liters V6 i kombinasjon med el-motor fordeler 350 hester og 400 Newtonmeter gjennom bilens firehjulsdrift.

LES OGSÅ: 3-dørs kruttønne fra Cadillac

XTS kan lades fra lysnettet (plugg-inn) slik at du kjører helt eksosfritt over korte avstander.

Magnetic Ride sørger for at hjulopphengningen lynraskt tilpasser seg kjørestil og underlag, og selvsagt har GM utstyrt en toppmodell som denne med alle typer elektroniske støttespillere.

Innendørs råder luksus og hi-tech for å yte fører og passasjerer maksimal komfort på korte og lange turer.

Slik den står i Detroit måler XTS Platina Concept 5,17 x 1,90 x 1,60 meter. Akselavstanden er 2,84 meter. Noen vekt får vi ikke oppgitt, og heller ikke ytelser. Et usikkerhetsmoment i så tilfelle er nok vekten på batteripakkene som trengs til den hybride drivlinjen.

Powered by Labrador CMS