Think City
Foto: Trygve Bæra
Think City
Foto: Trygve Bæra
Think City
Foto: Trygve Bæra
Think City
Foto: Trygve Bæra
Think City
Foto: Trygve Bæra
Think City
Foto: Trygve Bæra
Think City
Foto: Trygve Bæra
Think City
Foto: Trygve Bæra
Think City
Foto: Trygve Bæra
Think City
Foto: Trygve Bæra
Think City
Foto: Trygve Bæra
Think City
Foto: Trygve Bæra

Positivt ladet

Vi trives slett ikke verst ved rattet i Think City – men det koster å være miljøbevisst.

Publisert Sist oppdatert

Think City er ikke bilen du kjøper hvis kjøreglede er et viktig argument, men når det er sagt, opplever vi langt bedre kjøreegenskaper og komfort her enn hos konkurrentene Buddy og Reva.

Think City er sånn sett en bil, de to rivalene kan ikke kalles mer enn fremkomstmiddel. Med to kollisjonsputer, ABS-bremser og beltestrammere, er også sikkerheten løftet et par hakk fra første generasjon Think.

I tillegg til miljøaspektet ligger det noen økonomiske gulrøtter innbakt i Think City.

Du slipper å betale bensin – en «tankfylling» beløper seg til under ti kroner – du kan benytte kollektivfeltet, du slipper bompenger og du står gratis på kommunale p-plasser.

Miljøbegrepet er ikke bare knyttet opp mot el-motoren, for Think har også karosseripaneler av resirkulert plast og et fullt resirkulerbart interiør. Den bærende konstruksjonen er av stål. Bakakselen kommer fra PSA, mens Ford er leverandør av en rekke komponenter som til sammen utgjør ti prosent av totalt antall deler.

Varm batteripakke

Den viktige batteripakken har betegnelsen Zebra 236 og består av natrium-nikkel-klorid-batterier fra en sveitsisk produsent, og dette er en type batterier som tåler hyppig bruk.

Faktisk skal batteriene lades så ofte som mulig, for ved siden av natrium og nikkel som aktive materialer, inneholder de varme materialer i en vakuumisolert, lukket beholder.

Hvis bilen står tre-fire døgn uten lading, vil det ta minst et døgn før batteripakken er oppe på driftstemperatur igjen, som er mellom 260 og 360 grader. Normal ladetid når batteriet er tomt, er ti timer.

Maksimal rekkevidde er 170 km. Forutsetningene, i tillegg til fulladet batteri, er at bilen har sommerdekk og at verken varmeapparat eller klimaanlegg benyttes. Med vinterdekk og konstant bruk av 3,5 kW varmeapparat, halveres rekkevidden.

Akselerasjonen fra 0 – 80 km/t målte vi til 16,6 sekunder, mens fabrikken oppgir 16,0. Null til femti går unna på 6,5 sekunder.

Kjører greit

Ut fra forventningene opplever vi kjøreegenskapene som positive. Sammenlignet med andre småbiler, for eksempel den nye Ford Ka, svelger hjulopphenget ujevnhetene på en grei måte, men det er et stykke opp til det nivået vi vil kalle meget komfortabelt.

Den største forskjellen ligger i styringen, hvor de aller fleste biler i dag, uansett størrelse, har servostyring. Til tross for den beskjedne størrelsen er ikke Think City noen nytelse å lukeparkere. Styringen krever mer armstyrke enn hva som er komfortabelt.

NB! I dag, etter at denne testen ble skrevet, er alle nye Think City utstyrt med servostyring. Dermed er dette problemet løst

Sittestillingen er ikke optimal. Fothvileren for venstrefoten er ikke god, og midtkonsollens utforming gir heller ikke god sidestøtte for høyrebenet. Vi savner også pusser på bakruta. I utgangspunktet er Think City en toseter, men to bakseter kan leveres mot et tillegg på 16.400 kroner.

Støynivået ligger på det normale, for eksempel sammenlignet med den nevnte Ford Ka. Ved 50 km/t målte vi 65 desibel i begge bilene, ved 80 km/t var det 71 desibel i Think, 70 i Ka. Under akselerasjon er det motorstøyen som dominerer i Ka, og den viser 74 desibel, mens Think nøyer seg med 68.

LES OGSÅ: Årlige kostnader - høyst usikker avskrivning

Ut av Norge

Etter at denne prøvekjøringen sto på trykk i Bil 5/2009 er produksjonen av Think City flyttet til Finland.

Les mer om dette her

Det skal også etableres en produksjonslinje i USA

Samtidig skal flere norske forhandlere på banen

FAKTA Think City

+

Plass og kjørekomfort som duger godt til lokal kjøring.

-

Usikker kjørelengde når vinterkulda krever varme og vifte.

(Omtalen sto på trykk i Bil nr 5/2009)

Powered by Labrador CMS