Ruf på Genève-utstillingen
Ruf på Genève-utstillingen
Ruf på Genève-utstillingen
Ruf på Genève-utstillingen
Ruf på Genève-utstillingen
Ruf på Genève-utstillingen
Ruf på Genève-utstillingen
Ruf på Genève-utstillingen
Ruf på Genève-utstillingen
Ruf på Genève-utstillingen
Ruf på Genève-utstillingen
Ruf på Genève-utstillingen
Ruf på Genève-utstillingen
Ruf på Genève-utstillingen
Ruf på Genève-utstillingen
Ruf på Genève-utstillingen
Ruf på Genève-utstillingen

Ruf med egen åtter

Jeg tror Ruf hadde flest hester per kvadratmeter. På en minimal trekant hadde han tre Ruf-Porscher pluss en ny åttesylindret motor.

Publisert Sist oppdatert

Hva sier du til en el-bil, Ruf Greenster med 367 hk, en Ruf RT 12 s med 685 hk, en Ruf RGT-8 med 550 hester, pluss en ren RGT-8 motor?

Til sammen mer enn 2100 hk på ca. 30 kvadratmeter. Selv ikke Bugatti med 3 x 1000 hk klarte noe i nærheten, deres stand var fem ganger så stor – minst.

Ruf er nå en selvstendig bilfabrikk med egen VIN-nummer serie. Så får det ikke hjelpe om han helt åpenbart bruker Porscher for å nå målene sine.

Det overrasker kanskje ikke at du ikke finner antydning til et Porsche-merke på disse bilene, Stuttgart er meget lite tolerant overfor folk som utporscher dem så overlegent.

Greenster er et eksempel på det. En ren el-bil der Ruf har fått hjelp av Siemens til drivlinjen. 367 hester byr den på, og med full batteripakke veier den fremdeles bare 1650 kg, så jeg tror på 5 sekunder til 100. 250 km/t er også sikkert oppnåelig uten særlig anstrengelse.

Ved vanlig kjøring har bilen en rekkevidde på 250 km, og det koster deg ikke mange kilo i tillegg dersom du ønsker å bygge ut batteripakken med 25 prosent ekstra kapasitet. Da er søndagsutflukten sikret.

Greenster er bygget som en åpen modell med bred Targa-bøyle og soft bakrute som også kan fjernes. I denne formen akter han å sette i gang en kort serie i år.

Og hvis noen tror at dette er en gimmick fra denne superbilspesialisten, vil Alois Ruf ta deg i hånden og dra deg med bak verkstedet i idylliske Pfaffenhausen og vise deg sitt eget hydroelektriske anlegg. Der produserer han hvert år 35 millioner kWh elektrisk energi.

Dersom det ikke hadde gått til verkstedet hans, hadde dette vært nok til å sende 3.500 Greenster på en jorden-rundt tur.

Den neste bilen vi besøkte var Rt 12 S – og en kort stund lurte vi på om mannen var blitt helt gal og hadde forsøkt å stappe 12 sylindre inn i bilen.

Det viste seg heldigvis å være en videreutvikling av biturbo bokseren, som nå er på 685 hester og med et dreiemoment på 880 Nm.

Bøttevis av ytelse her også, 350 km/t og 9,8 sekunder – til 200 km/t! Solid utslipp også, 310 g/km – men biler som dette pleier ikke akkurat å være de som eter opp flest kilometer i løpet av året.

Sekstrinns med vanlig spak i gulvet, enten du vil eller ei, men derimot kan du velge mellom bak- og allhjuls-drift, og du kan legge på en frontakselløfter (pluss 50 mm) hvis du har en bratt garasjerampe.

Et par diskrete detaljer er endret på utsiden, spesielt er fronten Rufisert. Innvendig får du blant annet en helt spesiell veltebøyle integrert i det ganske sjåfør-orienterte interiøret.

Grunnen til at jeg trodde Rt 12 S hadde en 12’er, er at den siste bilen her i dag het RGT-8, og det var nettopp det den hadde – en åtter.

En V-åtter for sikkerhets skyld. Spør ikke meg hvordan han har fått det til – men sannsynligvis er hele den bakre avdelingen modifisert på noe som en gang var en 997 II for å få plass til denne motoren.

Og ”denne” motoren er en flunkende ny konstruksjon. Rufs egen flat crank, lettvekts (under 200 kg), tørrsump 4,5-liters motor, med, altså, 550 hk.

Fire overliggende kammer med fire ventiler i hver sylinder, avansert motorstyring og foreløpig ingen utslipps/forbruks-info. Ei heller er det noen prestasjonsverdier ennå, Genève var til de grader debut så bilen har nesten ikke vært prøvekjørt ennå.

Det var en nydelig motor å se på, de hadde stilt ut en på en pidestall som om den var en skulptur. Noe den selvfølgelig er.

For mannen bak konstruksjonen har gått i en skole der det visuelle var (nesten) like viktig som ytelsen.

Reinhard Könneker heter motorkonstruktøren. Han jobbet lenge ved siden av en av Porsches legendariske motorskapere, Hans Mezger, og har senere praktisert både på innsiden av Formel 1, gruppe C og DTM. Og de siste årene altså som Rufs egen motorkonstruktør.

I løpet av neste år skal motoren være klar, med alle sertifikater i orden, og da kan du stille deg i RGT-8-køen.

Powered by Labrador CMS