GM-BC: Mindre, lettere og rimeligere

GM tester ut et nytt system med brenselceller (BC) som ikke opptar mer plass enn en tradisjonell firesylindret bensinmotor. Målet er kommersiell produksjon innen 2015.

Publisert Sist oppdatert

Systemet opptar halvparten så mye plass, er drøyt 100 kg lettere, og bruker omtrent en tredel så mye platina som dagens prototyp, en Chevrolet Equinox brenselcellebil som inngår i Project Driveway, verdens største demonstrasjon og markedstest av BC-biler.

Prosjektet startet i 2007 og bilene som inngår har til sammen tilbakelagt nærmere 10 millioner kilometer på vanlige veier i byer over hele verden.

- Den erfaring vi har høstet fra Project Driveway har vært enorm, og disse bilene har vært svært viktige for vårt utviklingsprogram, sier Charles Freese som har ansvar for GMs globale BC-aktiviterer.

- De 30 månedene vi forpliktet oss for i dette prosjektet går mot slutten, men vi kommer til å fortsette å oppgradere disse prototypene og kommer til å høste mye mer erfaring frem mot 2015 da vi planlegger å ha en produksjonsklar bil.

Noen av de 119 brenselcellebilene i prosjektet vil få oppgradert hardware og software for deretter å inngå i et demoprogram i regi av det amerikanske energidepartementet.

Andre skal kjøres av firmaer og organisasjoner for å gi viktige grunnlag for den videre utviklingen av brenselceller i bil.

En av de som får kjøre en av de oppgraderte bilene er Stephanie White som har vist stor interesse for fremtidens teknologi og vært en ivrig blogger om sine visjoner for utslippsfrie biler.

SE VIDEO FRA YOUTUBE:

Powered by Labrador CMS