Porsche i Genève
Designsjef Michael Mauer
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen

Porsches tredje bastard

Jeg blir aldri trett av å nevne at Hybrid egentlig betyr Bastard. Den fantastiske 918 Spyder er Porsches tredje på mindre enn to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Jeg har vært innom denne bilen før. Både av sentimentale årsaker (jeg var i Genève da Porsche debuterte sin utrolige 917 sports-racer for nesten 100 år siden og har fremdeles den originale prislisten som ble delt ut den gangen) og av begeistrede grunner. For dette er en fantastisk bil.

Så pakket med utrolige finesser, og så gjennom-konstruert at den må da bli en produksjonsmodell. Hvem ville ellers orket å løse alle de intrikate pakke-problemene hvis dette bare skulle være en utstillings-sensasjon?

Michael Mauer, designsjefen, påsto at folkene i Weissach bare hadde brukt fem måneder på hele pakka, da begynner man å lure på hva fabrikkene egentlig trenger tre års utvikling til.

Betyr det at to år og ni måneder bare går til homologisering og sertifisering? For en vanlig bil kan da vel umulig ta mer enn tre måneder å få frem når Porsche klarer noe slikt som dette på fem?

Så helt utvilsomt en skikkelig Porsche, med lengde tilsvarende en Cayman, men adskillig bredere. Dette er opplagt den nye Carrera GT men meget mer speisa, både utenpå, inni og under skallet.

Her er det ikke antydninger av verken Ferrari eller Le Mans, dette er en design som ikke skjeler til noe som helst, selv om to eksosstubber rett foran bakhjulene antyder gamle helte-historier.

Under panseret er det så mye at plutselig tilgir vi at bilen veier nesten 1500 kg. En skikkelig V8-motor på 500 hester der bak et sted, og så to el-motorer i tillegg, en for forhjulene og en for bakhjulene på 114 hk hver.

Her kan el-motorene brukes separat, når du skal til melkebutikken eller kruse på Karl Johan, for eksempel. Eller du kan legge dem på toppen av den hysteriske 3,4-liters motorens 9.200 omdreininger - da er vi i Hyperbil-land.

Porsche, som begynner å bli ganske gode på dataspill - 3,2 til 100 og 7’30 rundt Nürburgring, den krevende delen av anlegget – det er raskere enn en Carrera GT.

Og det med bare 70 g/km!

Hallo!

Nå må vi snart lære!!

Den nye Europa-syklusen gjør det mulig, for de bilprodusentene som har lært å dimensjonere batteriene korrekt, å kjøre hele bydelen av kjøresyklusen på strøm. Null utslipp, bare lagt til en ubetydelig liten faktor.

På landeveisdelen må forbrenningsmotoren bli med, den delen av syklusen er så lite krevende at det nesten ikke brukes drivstoff allikevel.

Derfor er det en del av disse nye Hyper-Hybrid-bastardene som lanseres med vanvittig lave forbruks- og utslippstall.

Dersom noen tror at en Porsche med til sammen 700 hk + kjører rundt Nordschleife i racingtempo og bruker halvparten av det en vanlig Polo bruker, er det luke nummer 3: Skolepengene tilbake. Ingen kan vel tro på 0,3 liter/mil og 320 i toppfart?

Porsches 918 – og andre av den nye generasjonen med mixed fremdrift – er såpass smarte konstruksjoner at de burde holde seg for gode til å sammenligne seg med vanlige, ærlige arbeidsbiler som bli, målt på den gamle, nesten korrekte, måten.

Powered by Labrador CMS