Renault : Renaults sanne ansikter - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Renaults sanne ansikter
Tidligere har vi møtt dem som konseptbiler, men nå viser Renault de endelige utgavene av to kommende elbiler.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Ingen satser like tøft som Renault på elbiler. Disse er en del av ambisjonen om å bli best på lave utslipp fra hele bilparken. Og da snakker de ikke bare om utslipp under kjøring, men også hele syklusen fra vugge til grav.

Hovedsakelig jobber Renault Nissan Alliansen på to fronter – gjennom ny teknologi for eksisterende drivlinjer samt en gigantisk satsning på elbiler.

Stor el-tro

Selv tror Renault at elbiler vil utgjøre 10 prosent av verdensmarkedet for nye biler i 2020. For å bli ledende på dette feltet investerer Alliansen fire milliarder euro, og et team på 2000 spesialister er dedikert til utvikling av elektriske kjøretøy.

LES OGSÅ: Renaults elektriske fremtid

Renault har vist flere forskjellige konseptbiler, men de som først skal materialiseres er Fluence Z.E. og Kangoo Express Z.E. – en sedan og en varebil.

Disse skal på markedet i løpet av 2011 – først i noen utvalgte markeder, inkludert bl.a. Israel og Danmark, deretter i resten av Europa. Norge står foreløpig ikke på distribusjonskartet.

Fluence

Fluence Z.E. er en firedørs sedan i C-segmentet. Med en lengde på 4,75 meter er den på størrelse med en Laguna. Bredden er 1,81m og høyden 1,46m. Bilen skal bygges i Tyrkia, og det kommer også en utgave med vanlig forbrenningsmotor.

Batteriene er plassert bak baksetet, men for å kompensere for den plassen de opptar har Renault forlenget denne bilen med 13 cm sammenlignet med en vanlig Fluence. Dermed får de plass til et bagasjerom med en kapasitet på 300 liter.

Motoren yter 70 kW (95 hk) ved 11.000 omdreininger og har et dreiemoment på 226 Nm over hele registeret.

Nesten normalt

Totalt veier Fluence Z.E. 1.543 kg. Elmotoren veier 160 kg og batteripakken 250 kg. Li-ion-batteriene har en kapasitet på 22 kWh – tilstrekkelig for en kjørelengde på ca 160 km under ideelle forhold.

Batteriene kan lades på tre forskjellige måter – via vanlig elnett (10A eller 16A) i løpet av 6-8 timer, ved en hurtigladestasjon (32A 400V) på en halvtime, eller de kan skiftes ut i løpet av tre minutter på spesielle stasjoner.

De to sistnevnte løsninger krever spesialinstallasjoner, og Renault har derfor inngått en rekke avtale med regionale og lokale myndigheter samt private operatører i en rekke land.

Bytransport

Renault Kangoo Express er en varebil for de som klarer seg med en kjørelengde på 160 km per opplading. Den har samme lastekapasitet som utgavene med forbrenningsmotorer – det vil si et volum på 3 til 3,5 dm3 og en vekt på inntil 650 kg.

Den kjøres nærmest lydløst og utslippsfritt uten girskift, har et dreiemoment på 226 Nm mens maks effekt er 44 kW (60 hk).

Renault fremhever at en elmotor er langt mer effektiv enn en forbrenningsmotor. 90 % av energien utnyttes mens hele 75 % går til spille i en forbrenningsmotor med vanlig girkasse.

Begge Renault-modellene er tilgjengelige fra første halvår 2011 i utvalgte markeder, og dermed viser franskmennene at elbiler ikke nødvendigvis må være kompakte tosetere.

Prisene skal også bli konkurransedyktige sammenlignet med tilsvarende modeller med forbrenningsmotor, lover Renault. Det er en tøff satsning de nå foretar, men Carlos Ghosn har gjort dristige valg tidligere også, og lykkes med det.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: