GS Bildeler etablerer kjede

GS Bildeler utvider og etablerer kjede med egen supporttjeneste og forbedrer bestillingstjenesten.

Publisert Sist oppdatert

GS Bildeler (GS står for grunnleggerne Gule og Skrivarhaug) med hovedkontor i Bud, Møre og Romsdal, er Norges største på deler til BMW. Selskapet eies med 51 prosent av Bavaria-gruppen som er landets største BMWforhandler. Øvrige aksjer eies av ledelsen i GS.

Nå etableres flere utsalg, nye tjenester og eget nettverk/kjede med de største kundene:

* GS har kjøpt aksjemajoriteten og overtar 1/8 2010 Motor Technik i Skien. De er store på

salg av BMW-deler ved siden av å drive verksted. Ifølge GS hadde de behov for "å tette et

hull mellom Oslo og Arendal".

* Ved årsskiftet etablerte de GS Partner, som er en kjede for bilverksteder som ønsker en tettere oppfølging, hurtigere levering av deler, en norsk supporttjeneste og gunstigere vilkår.

Det er i dag mer enn 60 verksteder med i nettverket, og nå skal man ansette medarbeidere som ytterligere skal utvikle kjeden.

* GS-kjeden skal bare drive med BMW.

* GS har etablert egen supporttjeneste som kunder kan abonnere på. Tidligere ansatt i BMW Norge, Gunnar Eliesson, driver supporten, som er gratis for abonnenter. Den er i første rekke for de som er med i GS Partner. For ikkeabonnenter koster tjenesten 25 kroner pr minutt.

* Det siste er bedre integrering mellom GS Bildelers delebutikk og de forskjellige økonomisystemer som er i bruk. Når et verksted logger seg inn og legger inn en bil på nettbutikken for å bestille deler, vil riktig pris automatisk legges inn i bestillingen. De fire økonomisystemene brukes av rundt 1000 bilverksteder. Systemet har bare vært i bruk i noen uker.

Strategien

Daglig leder og gründer Jonny Skrivarhaug mener det i dag ikke er nok bare å ha lave priser.

- Vi må tilby noe mer, særlig til våre største og beste kunder, sier han.

- Vi ser på responsen på GS Partner at mange verksteder mener det samme. GS Partner vil bli delt i flere klasser, avhengig av hvor tett ønsker å samarbeide med oss.

- Utgangspunktet er at de som er våre beste kunder skal ha bedre betingelser. Vi skal drive

felles markedsføring, vi skal ha systemet for innkalling til PKK og ikke minst er det viktig med eksperthjelp via vår nye supporttjeneste, sier han.

Skrivarhaug mener det også er behov for systemer som forenkler bestillingene.

- Derfor har vi lagt ned mye arbeid i dette å koble bestillinger mot pris, slik at en kunde skal finne det lettest å bestiller deler fra oss, sier han.

GS Bildeler har i dag utsalg av deler i Oslo, Bergen, Trondheim og i Stavanger. I tillegg har de utsalg ved hovedkontoret på Bud og et verksted på Gule.

8 prosent på bunnlinjen

GS Bildeler omsatte i 2009 for 133,5 millioner kroner og fikk et resultat før skatt på 10,7 millioner. Det gir en resultatmargin på 8 prosent.

- Det er vi godt fornøyd med, er Skrivarhaugs kommentar til det meget gode resultatet.

Powered by Labrador CMS