Saab 9-3: Noe å samle på? - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Noe å samle på?
BRUKTBIL: Flere bilforhandlere vegrer seg mot å ta Saab i innbytte, men Saab 9-3 SportSedan kan faktisk være et godt kjøp!
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i Bil nr 2/3-2010.

 

Saab 9-3 SportSedan ble lansert i 2003. Den erstattet da det gamle 900-karrosseriet som het 9-3 etter at man gikk over til nye modellbetegnelser.
 
I og med at dette var en sedan, og ikke en combi som Saab hadde vært kjent for lenge, fortsatte man å produsere den gamle combien parallelt med den nye SportSedan en periode.
 
Bilen skulle ta enda et steg opp i premiumsegmentet, men varierende kvalitet på de første årsmodellene var ikke med på å overbevise fullt ut. I 2006 kom stasjonsvognen.
 
I slekt med Vectra
 
9-3 deler plattform med Opel Vectra, men kjøreegenskapene og følelsen av bilene gir ikke så mange hint om akkurat dette. Saaben er helt klart den sportslige av de to, den har svært gode kjøreegenskaper og styrefølelsen må karakteriseres som presis.
 
Bakseteplassen er ikke noe å skryte av for en bil i denne klassen. Foran sitter imidlertid de fleste godt. Setene er i utgangspunktet gode, men for de lengste kan det være vanskelig å finne seg helt til rette.
 
Førermiljøet følger Saab-filosofi, med en førerorientert cockpitfølelse. Selv syv år senere oppleves interiøret som relativt moderne, og absolutt funksjonelt. 
 
Kjent for turbo
 
Basismotoren i 9-3 SportSedan er en 1,8-liters sugemotor på 122 hester. I Norge finnes det nok relativt sett mange slike biler på bruktmarkedet, på grunn av at en del av dem ble solgt som firmabiler med tilhørende behov for å ligge under en skattegrense.
 
Ved lanseringen ble bilen introdusert med tre bensinturbovarianter, 150 hester, 175 hester eller Aeroversjonen med 210. Sistnevnte kjent for å kreve sin mann for å holde rattet rolig under kraftig akselerasjon. Til gjengjeld en bil som er velutstyrt og gir mye kjøreglede.
 
På dieselsiden brukte man først den gamle 2,2-literen på 125 hester, men senere kom 1,9-literen som vi kjenner fra Alfa Romeo og Opel med 122 eller 150 hester. De siste årsmodellene finnes også med dieselmotorer på 180 hestekrefter.
 
Saab har hatt et problem med oljeslam på enkelte modeller, men ikke på noen av motorene som sitter i 9-3. Det kan likevel være greit å være nøye på å følge oljeskiftintervallene.
 
Vær oppmerksom på at 150-hesteren heter 1,8t – dette til tross for at det er den samme toliteren som har 175 hester når den heter 2.0t og 210 hester når den heter 2.0T. Logisk? Kanskje for svensker…
 
God sikkerhet
 
9-3 er en sikker bil. Frontsetene har innebygd nakkeslengbeskyttelse og bilen scoret fem stjerner i EuroNCAP i 2003.
 
Når det kommer til feil, viser statistikkene til den svenske Bilprovningen at Saab 9-3 SportSedan befinner seg ganske midt på. Tidlige modeller slet med elektronikkproblemer som førte til mange lamper som lyste og instrumenter som ikke fungerte som de skulle.
 
Av andre feil kan nevnes startproblemer som følge av dårlig batteri, og problemer med fjernstyringen av sentrallåsen. Det kan tyde på at Saab gjorde en god jobb med å forbedre kvaliteten, for statistikkene viser stadig færre feil.
 
Rustbeskyttelsen betegnes som bra. Panseret er av aluminium og de fleste deler som dører er godt beskyttet. Sjekk imidlertid hjulbuer bak og bakluke som kan være svake punkter.
 
Bør man kjøpe brukt Saab?
 
Det noe dårlige ryktet når det kommer til kvalitet, har nok til en viss grad gjort at bruktbilprisene ligger noe lavere enn for biler det er naturlig å sammenligne med.
 
Usikkerhet rundt omleggingen av Saab har i en periode påvirket bruktbilprisene slik at det kan være mulig å gjøre kupp.
 
Tilgang på deler og kvalifiserte verksteder vil det garantert være i lang tid fremover.
 
Dette skrev vi i bladet Bil:
 
Rattet har fireveis regulering – sammen med de mange mulighetene for regulering av førersetet vil de fleste finne en god kjørestilling. Førerplassen ellers vitner om at den er utviklet av bilfolk som har tilbrakt en stor del av livet bak rattet. Spesielt oppfinnsomt er dashbord og instrumentering ikke,men det er funksjonelt. (Bil 1 - 2003)
 
Hjulopphenget jobber effektivt og fint, bortsett fra når dumpene eller tverrskjøtene blir skarpe. Da både kjennes og høres slag og vibrasjoner i ubehagelig grad. Vi noterer pluss i testskjemaet for at pedalene er meget behagelig å betjene, og det er lett å dosere både clutch og bremser. (Bil 7/8 - 2005)
 
 

 

Fakta om Saab 9-3:

pic
 
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: