-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Noe helt annet
Alfa Romeo er på offensiven i Norge, men hva med en brukt 147 – tør du det?
En brukt Alfa 147 er en av de morsomste bilene i sin klasse. Vår inngrodde skepsis mot italienske biler gjør at du kan finne en fin bil til en hyggelig pris.
Mange importørbytter, parallellimport og et tidvis noe frynsete rykte – har ført Alfa Romeo ut i skyggenes dal.
Alfa Romeo 147 kom i 2001 og erstattet 146 og før denne 145. Faktisk stakk den dette året av med den noe omdiskuterte Årets bil-prisen.
Ikke primært for familien
Selv om 147 finnes både med tre og fem dører, er den først og fremst en fryd for den som kjører, og for passasjeren.
I baksetet er det trangt, og bagasjeplassen er heller ikke noe å skryte av. Sittekomforten i framsetene er klart godkjente.
Kjøreopplevelsen er imidlertid sportslig og en rask gjennomgang av våre nybiltester av 147 viser at alle Bils journalister har vært entusiastiske.
Morsomme motorer
Den vanligste motoren her hjemme i 147 er 1,6-literen med enten 102 eller 120 hester. I tillegg finnes det på de nyere modellene med den kjente 1,9-liters turbodieselen med 120 hester, og en toliters bensinmotor på 150 hestekrefter.
Rosinen i pølsa er imidlertid selvsagt GTA-modellen som byr på 250 hester fra en treliters V6er. Som tilvalg finnes den halvautomatiske Selespeed-girkassen. Der girer du manuelt, men med en automatisk hydraulisk clutch.
Når vi leser om erfaringene med denne girkassa, er det tydelig at det er litt elske/hate-forhold hos de som har kjørt den. Den kan nok oppleves som litt rykkete, og særlig med tanke på at vi snakker om en bruktbil kan det være greit å velge den manuelle varianten.
Bingolotto?
Når det kommer til kollisjonssikkerhet er det lite å rope hurra for når vi snakker om 147. Tre stjerner lyser mot oss i EuroNCAP fra 2001. Både Ford Focus og Volkswagen Golf hadde fire stjerner allerede på slutten av nittitallet.
Det store spørsmålet er selvsagt kvaliteten på disse bilene. Ifølge tall fra det svenske biltilsynet og tyske ADAC er Alfa Romeo 147 omtrent på høyde med gjennomsnittsbilen.
Noen unntak finnes imidlertid. Ett av dem er frontlysglassene. Disse er laget av plast, og har en tendens til å bli slitt og sprekke.
Foringer i bakstillingen slites og må byttes – dette sammen med bærekuler foran er en svakhet og bør sjekkes.
Ellers fremstår faktisk 147 som en bil som ikke er noe dårligere skrudd sammen enn konkurrentene. Sjekk for sikkerhets skyld også lekkasjer fra styreservoen.
Rust og Alfa har hengt tett sammen. 147 er heller ikke blant de beste her – til tross for at store deler av karosseriet er galvanisert, er verken bakluke eller panser rustbehandlet. Ta en skikkelig sjekk av hjulbuer bak – der kan det være sjanse for å finne noe.
Pass også på registerreim, den skal skiftes hver 60 000 kilometer – og som så ofte ellers er det dyrt om den ryker. Ser du opp for disse potensielle fallgruvene, er Alfa Romeo 147 slett ikke noe dumt bruktbilvalg. Du kan snu merkets noe rufsete rykte til å finne et bra eksemplar til en bra pris.
Først publisert i Bil nr 6-2010.