Alfa Romeo MiTo: Ess i kløver fra Alfa - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Ess i kløver fra Alfa
FØRSTEINNTRYKKET: Alfa Romeo er på vei tilbake til røttene, BilNorge.no har kjørt Mito Cloverleaf.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Italiensk har ikke alltid vært lett, og enda verre - det har ikke alltid vært morsomt en gang.

Men når det er morsomt, så finnes det nesten ikke noe i hele verden som er akkurat så morsomt.

Det betyr ikke at jeg skal kåre Alfa Romeo Mito til tidenes morsomste bil, men nå begynner det virkelig å komme nye modeller, med spennende motoralternativer, ut av hovedkvarteret i Torino. 

Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, eller Alfa på kort, har sammen med Fiat noen ess i ermet.

Motoren er nøkkelen
MultiAir kalles motoren som fra et slagvolum på 1,4 liter gir deg 170 særs villige hester kombinert med en fin sekstrinns girkasse.

Den ble kåret til årets beste nye motor i år, og inneholder noe av det mer spennende som har kommet på denne fronten den siste tiden.

MultiAir byr nemlig på et elektrohydraulisk system som uavhengig kontrollerer innsuget for hver sylinder.

Dermed kan motoren, avhengig av kjøringen, velge mellom fem hovedinnstillinger for åpningstider for ventilene. I praksis gir imidlertid systemet mulighet for en helt trinnløs justering.

Systemet er spesielt fordi det gir muligheten til å øke krefter og dreiemoment, samtidig som det reduserer forbruk og tilhørende utslipp. Derfor passer det godt i en tid der man stadig vil ha mindre motorer med lavere forbruk.

Resultatet er at du har en motor med en fin kombinasjon av drag under ”normal” kjøring, samtidig som den kan tynes godt oppover i turtallsområdet, slik man føler en Alfa Romeo skal kunne kjøres.

DNA
Legg til justerbare dempere som sammen med gassresponsen styres fra den lille, fancy DNA-spaken ved siden av girkassen.

Den setter føreren i stand til å velge mellom tre ulike innstillinger; Dynamic, Normal, and All-Weather. Systemet styrer altså motor, bremser, styring, dempere og girkasse.

Mito har i tillegg den elektroniske differensialen som Alfa kaller Q2 på forhjulene. Denne gjør at du kan kjøre tettere og mer aggressivt gjennom svingene. Innstillingene for differensialen er også koblet opp mot DNA-systemet.

I Normal føles Mito som en litt sportslig småbil. Slå knappen over i Dynamic, og du får en bil som føles ytterligere sportslig.

Riktignok virker den litt ”lett”, den har en tendens til å skifte retning om du treffer ujevnheter gjennom svinger, men det er lett å kontrollere. Og når du får bilen litt mer inn i fingrene, blir den stadig morsommere og lettere å finne ut av.

En gjenfødt Alfasud
På mange måter er MiTo et moderne svar på Alfasud – en bil som for drøye 25 år siden bød på stor kjøreglede til en lav pris.

Dessverre var den også kjent som notorisk upålitelig og med et rustproblem som kunne drive selv den mest innbarkede Alfisti til vannvidd.

Mye har imidlertid skjedd, og Alfa Romeo har sammen med sin eier, Fiat, lagt enorme ressurser ned i kvalitetsarbeidet. Det ser ut til å ha gitt effekter.

Prisen er relativt stiv, men slik det norske avgiftsregimet er lagt opp, blir biler med over snittet av krefter straffet.

Forbruket på 0,59 er ikke avskrekkende, og motoren på 170 hester er fleksibel og elsker å tynes opp mot rødstreken. Så klarer du å glemme hva du har betalt, er det stor sjanse for at smilet vil sitte godt plantet i ansiktet ditt.

Før jul kommer 5-dørsbilen Giulietta. Klarer man å ta dette med seg over i en Cloverleaf-versjon av den, skal definitivt Golf GTI få litt å måle seg mot.

 

FAKTA Alfa Mito Cloverleaf

Motor:

4-syl. turbo, 1368 ccm.

Effekt:

125 kW (170 hk) v/5500 o/min.
250 Nm v/2500 o/min.

Mål:

406 x 172 x 145 cm. (LxBxH)

Akselavstand:

251 cm.

Egenvekt m/fører:

1225 kg.

Bagasjerom:

270 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

7,5 sek.

Toppfart:

229 km/t.

Forbruk blandet kjøring:

0,59 l/mil.

CO2-utslipp:

141 g/km.

Pris:

337.800

 

Konkurrenter: Volkswagen Scirocco, BMW 1-serie, Citroën DS3, Mini Cooper S, VW Polo GTI.

 

+ Superrask småbil med passe adrenalinkick.

- Et ønske en litt tyngre styrefølelse.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: