Mazda6
Mazda6
Mazda6
Mazda6
Mazda6
Mazda6
Mazda6
Mazda6
Mazda6
Mazda6

Forsiktig kirurgi på Mazda6

NETTKJØRT. Et løft i kjøreegenskaper, nye utvendige detaljer og mer effektiv motor. Det er kortversjonen av ansiktsløftningen som kirurgene har utført på Mazda6.

Publisert Sist oppdatert

Hva slags bil er dette?

Mazda6 stasjonsvogn ligger midt i hjertet av den typiske familiebil- og firmabilklassen. Nå handler det om den første ansiktsløftningen av Mazda6 etter at den kom i helt ny utgave i 2008.

Modifikasjonen, som var klar i mai, omfatter flere områder: Detaljforandringer i utvendig design gir et noe mer dynamisk preg, dette gjelder ikke minst nye frontlykter ny frontstøtfanger og nye tåkelys. Interiøret er oppgradert med nye materialer.

Endringer i hjulopphenget har både gitt bedre fjæringskomfort og bedre stabilitet i høy fart. Her dreier det seg om endret støtdemperoppsett, forbedring av opphengsrammene foran og oppgradering av multilinkopphenget bak.

Dessuten har motorene fått «et spark bak» slik at de har blitt mer energieffektive, altså at de både byr på litt mer ytelse og har lavere utslipp. Motoren vi kjører her har for eksempel gått opp fra 125 til 129 hester, mens CO2-utslippet er redusert fra 149 til 139 g/km.

Sittekomforten er absolutt akseptabel, selv om vår personlige mening er at sitteputene kunne vært noe lengre. Midtkonsollen gir meget god sidestøtte for høyrebenet, mens venstrefoten finner plass på en fothviler som er i smaleste laget.

Kupéen oppleves som relativt rommelig, men benplassen i baksetet samt bagasjeplassen ligger på det jevne. Bagasjerommet har solid bredde og forholdsvis god lengde. En lastelengde på to meter når bakseteryggen legges ned, er absolutt akseptabelt.

Hvordan er den?

Kjøreegenskapene er en av bilens meget positive egenskaper, konstruktørene hos Mazda har tatt de dynamiske egenskapene alvorlig. Ikke slik å forstå at Mazda6 utfordrer den klasseledende Mondeo på dette området, men den kan vise til en presis, kontant styring og et hjuloppheng som takler dårlig underlag bedre enn de fleste konkurrentene.

Bak betegnelsen Sport ligger det i større grad utstyrsdetaljer enn sportslige kjøreegenskaper.

Vår prøvebil står riktignok på hjuldimensjon 225/45 R18 (Conti SportContact 3), mot 205/60 R16 som er standard, men bilen må fortsatt sies å befinne seg på den komfortable siden av kjøreegenskaper.

Utstyret omfatter blant annet radarbasert varsling av kjøretøy i blindsonen, parkeringssensorer foran og bak, delskinn setetrekk, 18-tommers lettmetallfelger, Bose lydanlegg og pedaler i aluminium.

Bi-xenon hovedlys med adaptivt kurvelys er standard på både Sport og det lavere nivået, Advance Plus. Det samme gjelder bakkestartassistanse, som holder bremsen i to sekunder når høyrefoten flyttes fra bremsen til gasspedalen.

Bør jeg kjøpe en?

Svaret er absolutt ja hvis dine ønsker går i retning av en ujålete stasjonsvogn med gode kjøreegenskaper, høyt utstyrsnivå og forholdsvis gode plassforhold både i kupéen og bagasjerommet.

Dessuten er det et ikke uvesentlig poeng at nybilprisen ofte ligger i underkant av sammenlignbare konkurrenter med tilsvarende motorer og utstyrsnivå. Med andre ord er det på sin plass å benytte betegnelsen «mye bil for pengene».

Hvis du ofte bruker bilen til å trekke en eller annen form for tilhenger, vær da oppmerksom på at noen av konkurrentene er godkjent for å trekke høyere vekt enn denne utgaven av Mazda6. Maks 1400 kg sier vognkortet.

SJEKK HVA ULIKE BILER KAN TREKKE

http://www.bilnorge.no/nybil_trekk.php

Sikkerheten er godt ivaretatt. Mazda6 fikk fem av fem stjerner i EuroNCAP-kollisjonstesten i 2009.

Konkurrenter: VW Passat, Ford Mondeo, Toyota Avensis, Opel Insignia og alle de andre stasjonsvognene i familiebilklassen.

Powered by Labrador CMS