Saab 9-5: Svensktoppen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
37 bilder i galleri
Svensktoppen
BILTEST: Sveriges industrielle stoltheter er på utenlandske hender. Hva er igjen, og hvem tar seieren i månedens utgave av Svensktoppen?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Nye Saab 9-5 vekker oppsikt.

En design som har hentet inspirasjon fra konseptbiler som Aero X, blant annet med en grill som ikke etterlater noen tvil om opphavet, og med en bakpart som med sin kraftige C-stolpe drar tankene mot amerikanske og store tyske luksusbiler.
 
9-5 er en stor og lang bil, med sine 501 centimeter er den lenger enn A6, 5-serie og E-klasse.
 
Volvo S80 derimot utstråler på mange måter mer det avmålte, men samtidig litt eksklusive.
 
Det er litt regjeringsbilutstråling når den litt diskret glir forbi gjennom bygatene. Den er mer elegant enn versjonen den erstattet.
 
Ute på veien er det ikke tvil om at flest snur seg etter Saaben, delvis naturligvis fordi den ikke er så vanlig å se, men også på grunn av sine utfordrende og tøffe linjer.
 
God tid
 
Saab har en sportslig tradisjon, men verken den eller Volvo er i nærheten av det BMW og Audi byr på av styrefølelse og kjøreegenskaper.
 
Å kalle vår Volvo testbil Summum Sport, bør nesten vurderes som et brudd på markedsføringsloven.
 
Dette er to biler hvor begge deler komponenter med billigere søsken, henholdsvis Insignia og Mondeo, men som likevel ikke klarer å dra med seg alt det positive som disse byr på når det dreier seg om kjøreegenskaper.
 
For å sette det på spissen, dette er ikke biler du kjøper om du har dårlig tid. Selvsagt er det mer enn nok krefter til å kjøre fortere enn hva som er både tillatt og anbefalt, men de inviterer ikke til mer aktiv kjøring.
 
Motorene med 160 hester i Saab og 163 i Volvoen er tilstrekkelige for disse bilene, men uten at de oppleves som spesielt sterke.
 
For begge modellene blir automatgirkassa en hemmende faktor. Utviklingen på dette området har gått raskt, og det har ført til at forskjellene er merkbare når man bytter mellom bilene.
 
For Volvo sin del er det trolig bare et tidsspørsmål om når toclutchkassen vil erstatte de tradisjonelle automatkassene, mens hos Saab er det kanskje større grunn til å være noe mer bekymret.
 
Riktignok skal det være en slik kasse på gang i GM-systemet, men når og om den blir tilgjengelig for Saab er vel neppe avklart.
 
Komforten er god hos begge, men Volvoen fremhever seg med betydelig lavere støynivå enn hos Saab. De laminerte sidevinduene bidrar naturligvis til dette, og til at premiumfølelsen løftes frem.
 
En ting vi har nevnt tidligere er svingradiusen hos Volvo, den er stor. S80 kvalifiserer nesten til registrering i Norsk Internasjonalt Skipsregister.

Først publisert i Bil 10-2010.

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: