Maybach DRS
Maybach DRS
Maybach DRS
Maybach DRS
Maybach DRS
Maybach DRS
Maybach DRS
Maybach DRS

Design fra LA: Maybach

I forbindelse med hver bilutstilling i LA blir de lokale konseptstudioene invitert til å bidra med et spesielt prosjekt. I år er oppgaven: 4 seter, under 500 kg. Her presenterer vi Maybach DRS.

Publisert Sist oppdatert

Til hver LA-utstilling de siste syv årene har de mange konseptstudioene i California (akkurat nå er det vel 13 av dem) blitt invitert til å bidra til en gitt oppgave.

Ikke alle er med, i år er for eksempel Volkswagen/Audi og koreanerne fraværende, men de ni bidragene vi kan presentere er allikevel både mange nok og spennende nok til å gi et inntrykk av hvordan toppdesignere tenker når de får ganske frie hender.

Her skal du få den tredje, og ganske overraskende er det her Maybach som kaster seg ut i lettvekts utfordringen.

Deres forslag heter Maybach DRS – oversatt betyr det Den-Riki-Sha, og enda mer oversatt betyr det elektrisk drevet rickshaw.

Det er jo det den er, en to-hjuls passasjeravdeling, men her er den uten drag og følgelig også uten noen slave som løper foran. Men med et helt klart slektskap til de opprinnelige rickshawene som dukket opp i Tokyo rundt 1870.

Det er åpenbart at organo-temaet begynner å feste seg hos designere og ingeniører. Her er bilen produsert Naturlig – som i ”Naturlig Fødsel”. Ved at den ferdige bilen vokser ut av en DNA-kodet puppe. Her snakker vi virkelig om organisk intelligens koblet med avansert bio-mekanisk konstruksjonsvirksomhet.

Bilen, hvis vi kan kalle den det, er drevet elektrisk av et system som sørger for å holde balansen med bare en aksel, og det hele kontrolleres av en computer om bord som er koblet til mega-byens infrastruktur.

For sikkerhets skyld har Maybach-designerne bygget inn et pedal-sett, dersom rekkevidden skulle bli i snaueste laget. Dermed kan vi også snakke om en El-Human hybrid-løsning.

Det som er litt morsomt er at bortsett fra Holger Hutzenlaub (tidligere sjef for S-klassens design-utvikling) og Daniel Schlapp, har de seks designerne som var med på dette prosjektet alle japanske navn.

Kanskje ikke så rart. Mercedes har jukset litt og plassert Maybach-jobben i designstudioet de driver i tetteste Tokyo.

Powered by Labrador CMS