Toyota Nori
Toyota Nori
Toyota Nori
Toyota Nori
Toyota Nori
Toyota Nori

Design fra LA: Toyota med sjømat

I forbindelse med hver bilutstilling i LA blir de lokale konseptstudioene invitert til å bidra med et spesielt prosjekt. I år er oppgaven: 4 seter, under 500 kg. Her presenterer vi en ganske virkelighetsnær Toyota

Publisert Sist oppdatert

Til hver LA-utstilling de siste syv årene, har de mange konseptstudioene i California (akkurat nå er det vel 13 av dem) blitt invitert til å bidra til en gitt oppgave.

Ikke alle er med, i år er for eksempel Volkswagen / Audi og koreanerne fraværende, men de ni bidragene vi kan presentere er allikevel både mange nok og spennende nok til å gi et inntrykk av hvordan toppdesignere tenker når de får ganske frie hender.

Her skal du få det nest siste bidraget, det er Toyotas tur nå. Og siden de kaller forslaget sitt NORI, skulle man kanskje tro at du kunne servere bilen til middag.

De av dere som er kommet litt lenger enn elementær Sushi, vet nemlig at Nori er navnet på spiselig tang og er såpass anerkjent som delikatesse at noen av de bedre restaurantene rundt i verdens storbyer nå heter Nori.

Men i sin beskrivelse sier ikke Calty-folkene (Calty er navnet på Toyotas store design-senter i Newport Beach, California, og der har de vært helt siden 1972!) noe om at du kan gå løs på bilen deres med kniv og gaffel. Derimot er navnet åpenbart brukt fordi det er masse biomateriale i dette forslaget.

Grønn miks
Utgangspunktet er greit: her skal man konsentrere seg om forbruk, utslipp, grønne materialer, ny design og nye produksjonsmetoder og bygge dette inn i en tiltrekkende bil. Og dermed lanserer Toyota noe de kaller Podulær form. (Apple har mye å stå til ansvar for).

Denne Podens spesialitet er at chassis og karosseri er ett og bygget for å være sterkt, lett og pent å se på.

Bioplastikk (derfor Nori) og kullfiber er vevd sammen for å kombinere lav vekt og høy styrke, og det hele er igjen vevd sammen med solceller, slik at hele overflaten samler opp ekstra energi.

På denne måten har man drastisk redusert antall deler, og dermed fått ned vekten, samtidig som de delene som er der er med på å generere kraft til fremdrift.

Hurtigvoksende
Disse Podulære formene vokser frem på fabrikker som ligger nær sjøen der tangen kan hentes opp direkte fra havet til produksjonslinjen.

Tangen gror nesten så du kan se det, og Toyota påstår at bruken av den ikke vil ha noen innvirkning på næringskjeden, slik som skjer når man bruker for eksempel korn til bioplast-materialer. Solcellene kan faktisk integreres i tangen mens den gror og før den høstes.

Nori kommer også til å få noe Toyota kaller PSI’er. Det betyr Partial Shape Insets, karosseri-elementer som klikkes på, enten for å møte lokalt regelverk eller for å gjøre bilen enda mer din.

Det kan dreie seg om skjermer over hjulene for eksempel, dersom det kreves, eller om sidevegger eller tak i farger og mønstre du selv ønsker.

I tillegg kan bilen endre både farge og grafikk ganske enkelt ved at du sender en liten ladning gjennom bilen og lar den være kodet med relevante signaler.

Det eneste som er forholdsvis konvensjonelt i dette forslaget er drivlinjen. Etter en lang og fargerik beskrivelse av denne fremtidsdrømmen skriver Calty nederst, på bare en linje: Nori bruker fire el-motorer og en utbyttbar batteripakke.

Kevin Hunter heter han som står i spissen for dette forslaget. Han har vært sjef for Calty nesten siden tidenes morgen. I hvert fall har han jobbet i dette studioet siden han gikk ut fra Center for Creative Studies i Detroit i 1982.

Powered by Labrador CMS