Kia KV7 Concept
Kia KV7 Concept
Kia KV7 Concept
Kia KV7 Concept
Kia KV7 Concept
Kia KV7 Concept
Kia KV7 Concept
Kia KV7 Concept
Kia KV7 Concept
Kia KV7 Concept
Kia KV7 Concept
Kia KV7 Concept
Kia KV7 Concept
Kia KV7 Concept
Kia KV7 Concept
Kia KV7 Concept
Kia KV7 Concept
Kia KV7 Concept
Kia KV7 Concept
Kia KV7 Concept

Kia viser SUV med mening

”Van with a Plan er det amerikanske slagordet når KIA har flyttet grensene for hva en SUV er ment å være.

Publisert Sist oppdatert

Kia driver fremdeles og leter etter den endelige fronten sin, den merkelige munnen som er presset sammen på midten er ikke spesielt kyssbar – men bortsett fra det er det mye bra som kommer ut fra designstudiene deres for tiden.

Denne gangen er det altså en amerikansk van som de kaller noe så lite sexy som KV7 (det høres ut som en avdeling av det kjedeligste infanteriet) der eksteriørdesignerne har fått med seg et snev av Range Rovers nyeste Evoque, og der interiørdesignerne har gått helt bananas.

I positiv betydning.

Det hele er tegnet i Kias studio i California (som de deler med Hyundai) og viser at det er ikke bare designerne i Frankfurt som er gode på bokser.

Deres Soul er jo en av tidenes beste produksjons-bokser. Og her har designerne åpenbart forfulgt Soul-slagordet med ”Embrace the box”.

Innvendig i KV7 finner vi fire gode stoler, alle svingbare slik at man for eksempel kan bruke bilen som tribune.

Hele siden lar seg nemlig åpne. En stor dør festet i taket gir adgang til passasjeravdelingen og bakover, mens en vanlig dør gir adgang til forsetet. Ingen stolpe mellom de to, og vips har du utsikt over hele arenaen når stolene er svingt den rette veien.

Activity Van
At Kia kaller dette en Activity Van, betyr forhåpentligvis at de har flere aktiviteter i tankene enn bare å svinge på stolene. Man kan for eksempel trekke seg tilbake til en separat lounge med ytterligere tre sitteplasser og en rekke rom for for eksempel komplett piknik-servering.

Det er en annen morsom interiør-finesse også. Når du har parkert og funnet den riktige partyinnstillingen for setene, er det utrolig god plass rundt deg. Det er egentlig ikke noe særlig preg av bil i det hele tatt.

Men når du skal kjøre en tur igjen og slår på tenningen, kommer plutselig hele dashbordet mot deg, det flytter seg 15 cm bakover når du stopper, og det monner for den innvendige plassen.

Fremtidsrettet
Selvfølgelig inneholder dashbordet alt som er mulig av fremtidig infotainment, egentlig kunne bilen like godt stått på elektronikkmessen i Las Vegas. Baksetepassasjerene har sitt eget datadisplay med berøringsskjerm.

Den ser ikke så veldig stor ut, men den måler 487 cm i lengden på hele 310 cm akselavstand og er litt over to meter bred.

Samtidig benytter Kia anledningen til å vise frem sin nye Theta II motor. 2-liters turbo med 285 forholdsvis siviliserte hestekrefter. Deilig med en konseptbil som kjører hardcore og som ikke forsøker å leke en moderne electra-glide med mystiske nullutslipp-kvaliteter.

Powered by Labrador CMS