Mazda 5: For smarte familier - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
For smarte familier
FØRSTEINNTRYKKET: Mazda5 kom i fjor i ny versjon, men først nå følger utgaven som er skreddersydd for Norge.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Da nye Mazda5 ble lansert sist høst, besto tilbudet av to alternative bensinmotorer. Nå kommer varianten norske bilkjøpere ønsker seg, med dieselmotor. Og mye har skjedd siden forrige generasjon Mazda5, både over og under panseret.

Siden vi tidligere har omtalt nye Mazda5 i detalj, skal vi her konsentrere oss om drivlinjen.

LES OGSÅ: Rask fornyelse for Mazda5

Sammenlignet med forgjengeren, en 2,0-liter i kombinasjon med manuell girkasse, bidrar den nye drivlinjen til en vektreduksjon på hele 120 kg. Forbruket er redusert med 14,8 prosent, og dermed blir den klasseledende med hensyn til CO2-utslipp.

Motoren alene står for en vektreduksjon på 73 kg takket være lavere slagvolum og blokk i aluminium. Mye av æren for dette bør sendes til PSA/BMW som har konstruert motoren, vi snakker med andre ord om dieselteknologi som etter hvert benyttes av flere bilmerker.

Avansert
Konstruksjonen er moderne med elektronisk styrte piezo-injektorer som sørger for rask og presis innsprøytning. Injeksjonstrykk på inntil 1600 bar medfører høyere dreiemoment, lavere forbruk og renere utslipp. Turbo med variabel geometri sørger for jevnere gange og høyere dreiemoment ved lave turtall.

Kompresjonen er 16,0:1 hvilket er meget lavt for en dieselmotor. Det gir vesentlig lavere tenningstemperatur som igjen reduserer NOx-utslippene – spesielt ved høye temperaturer.

For å kompensere for lav kompresjon resirkuleres eksosen via et bypass-system for raskere oppvarming og dermed lavere utslipp etter kaldstart. Og selvsagt er motoren utstyrt med vedlikeholdsfritt diesel partikkelfilter.

Ny girkasse
Mazda har utviklet sin egen 6-trinns manuelle girkasse som også bidrar kraftig til drivlinjens vektreduksjon. Girkassen alene er 47 kg lettere enn forgjengeren og gir, i kjent Mazda-tradisjon, presise og raske girskift. Kjennere av sportsbiler som MX-5 vil nikke anerkjennende på hodet.

Motoren er stillegående og kjennes veldig riktig for den smarte, fleksible flerbruksbilen. Den har godt med skyv ved relativt lave turtall.

I betraktning av sin form og funksjonelle design, oppleves Mazda5 1,6 Diesel som en relativt sportslig bil. De smarte skyvedørene gjør den til en drømmebil å parkere i trange omgivelser, selv med inntil syv personer om bord.

Velutstyrt
I Norge selges Mazda5 i velutstyrte utgaver. Laveste utstyrnivå, Advance, inneholder således blant annet dynamisk stabilitetskontroll, automatisk klimaanlegg, elektriske vindusheiser, radio/CD-spiller og kjørecomputer.

De som velger høyeste nivå, Sport, får dessuten bl.a. integrert TomTom navigasjon, skinnseter, elektriske skyvedører samt parkerings- og regnsensor.

Den norske Mazda-importøren har et salgsmål på 530 Mazda5 inneværende år, noe som kan virke beskjedent i betraktning av bilens ytelser, utstyr og pris. Men informasjonssjef Marina Manneas Bakkum lover å skaffe flere biler dersom etterspørselen overstiger forventningene.

Fakta Mazda5 1,6 Diesel Advance

Motor:

4-syl. rekke diesel, 1560 ccm

Effekt:

85 kW (115 hk) v/3600 o/min,
270 Nm v/1750-2500 o/min

L/B/H:

459/175/162

Akselavstand:

275 cm

Egenvekt:

1490 kg

Bagasjerom:

538 liter (VDA)

0-100 km/t:

13,7 sek.

Toppfart:

180 km/t

Snittforbruk:

0,52 l/mil

CO2:

138 g/km

Pris:

kr 307.700

Konkurrenter: VW Touran, Ford Grand C-Max, Toyota Verso, Citroën C4 Picasso, Opel Zafira m. fl.

 

+ Trekkvillig motor og effektiv girkasse som gir betydelig vektreduksjon

- Mazda har ingen umiddelbare planer om automatgir i modellen

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: