Saab : 25 års åpen Saab - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
25 års åpen Saab
For 25 år siden var det bare stas med Saab. Ekstra stas fordi da kappet de også taket.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Akkurat dette husker jeg veldig godt. Bortskjemte og blaserte var vi nok, men en tur til California for å se en ny bil, var ikke daglig kost den gangen. Og deretter å få låne en av de nye bilene og bruke god tid på å kjøre fra Los Angeles til San Francisco – det var stas.

Et par ting husker jeg spesielt godt. Hvor utrolig stivt det modifiserte Valmet-bygde chassiset var, hvor utrolig solid det virket med en bakrute i kalesjen som var av skikkelig glass, med varmetråder.

Men også hvordan de hadde vært litt for kjappe i vindtunnelen - sikkerhetsselen slang i vinden på en sånn måte at det virket som om noen klappet deg på skulderen hele veien.

Vi er tilbake et par år før lanseringen i 1986. Bob Sinclair, en meget fargerik amerikaner som hadde vært sjef for Volvo i USA, var nå general for Saab.

Det første han feiret den posisjonen med, var forresten å bygge en blodtrimmet 750 ccm tresylindret totakts Saab-motor på tvers inn i en BSA-ramme som han gjorde landeveiene definitivt utrygge med.

Han var forresten en skikkelig off-shore racer også, en mann helt etter Erik Carlssons oppskrift.

Så tonen de to mellom ble fort veldig tett, og da Bob foreslo å bygge en cabriolet for USA, visste Erik at designsjefen hjemme, Bjørn Envall, hadde noen slike på blokken.

Dermed kuppet de Frankfurt-standen i 1984 med akkurat en slik bil – uten riktig å vite hva de skulle gjøre videre.

Mottakelsen var formidabel, slik at man var nødt til å ta det på alvor.

Og nå dukker enda en munter herre opp på scenen, Heinz Prechter, tysker, immigrerte til USA i 1965, da han med en gang startet ASC – American Sunroof Company. Han var tysker tvers igjennom, det var ikke noe sludder med hans konstruksjoner.

I Saab-sammenhengen var han smart nok til å bruke en rekke Buick-elementer (han hadde konstruert en cabriolet-mekanisme for dem også) til den kompliserte koreografien som fikk taket ned eller opp.

At han i sikkerhetshysteriets topp-periode fikk bygge en bil uten veltebøyle, sier litt om den innebygde sikkerheten i Saab 900, og om hvordan ingeniørene hadde klart å forbedre den.

Det er antagelig den bilen som i minst grad forandret personlighet mellom åpen og lukket versjon som jeg noensinne hadde kjørt. Jeg hadde egentlig en følelse av at støydempingen var enda bedre med stofftaket enn i den vanlige lukkede utgaven.

Det er litt trist å feire et slikt 25-års jubileum når foreldrene selv egentlig ikke er i stand til å feire noe som helst.

For alt jeg vet, kan det være at heller ikke cabriolet-modellene noensinne har tjent penger for sin skaper, men det virker utrolig. For dette var en førsteklasses bil med et enormt renommé som jeg nok tror folk gjerne betalte penger for.

Første generasjon, som ble bygget fra 1986 til 1993, kom i nesten 50.000 eksemplarer. Annen generasjon, som varte helt til 2002, kom rett sønnafor 150.000 eksemplarer.

Den var en bil som var konstruert som cabriolet fra bunnen av, og var ikke en ombygget utgave av en eldre modell – og var da selvfølgelig en enda bedre, og kompromissløs bil enn generasjon én.

Den siste generasjonen, som i dag mangler 465 eksemplarer på å nå et stykktall på 100.000, ble bygget hos Steyr i Østerrike, og ikke lenger ved siden av alle Porschene hos Valmet.

La oss bare avslutte med noen detaljer du overhodet ikke trenger å vite om taket på den siste cabriolet-utgaven:

Den trenger 26 meter hydrauliske slanger for å fungere, der trykket er inntil 140 bar – nesten 60 ganger høyere enn i bilens dekk, og det er 181 forskjellige bevegelige deler i takmekanismen som sørger for at alt skjer etter oppskriften.

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: