Mazda CX-5: Tøffere i SUV-markedet - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Tøffere i SUV-markedet
FØRSTEINNTRYKK: Når Mazda kommer på banen med CX-5 til våren, betyr det ytterligere konkurranse i et tøft segment. Vårt første møte med bilen ga svært lovende inntrykk.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Det tok sin tid før Mazda bestemte seg for å entre arenaen med en kompakt-SUV. Fordelen med det sett fra Mazdas side, er at de har hatt mulighet til å studere konkurrentene nøye, og dermed har skaffet seg grunnlag for å kunne utvikle en bil som er bedre.

Det er et skarpskodd felt med konkurrenter å forholde seg til: VW Tiguan, Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Ford Kuga, Honda CR-V, Kia Sportage og Hyundai ix35 – for å nevne noen. Snart ruller også Subaru XV inn på arenaen.

Kommer sent
Vårt første møte med CX-5 i Sør-Italia før helgen, ga et solid inntrykk både når det gjelder plass og kjøreegenskaper. Sånn sett kan vi bruke en gammel floskel; Mazda CX-5 kommer sent, men godt.

Vi må skyndes oss å understreke at bilene vi kjørte i Italia var prototyper, ikke serieproduserte biler. Det betyr at det kan komme enkelte justeringer på hjuloppheng, fjæring og demping samt på materialfinish i interiøret.

Bagasjevolumet ligger på øvre del av skalaen i dette segmentet. Baksetepassasjerene har akseptabel benplass, for eksempel har en person på 185 cm akkurat plass til bena når han sitter bak en sjåfør med samme høyde. Takhøyden i baksetet er også fullgod for voksne.

Bakseteryggen er delt 40/20/40. Med midtre del av ryggen nedfelt, kan lange gjenstander fraktes samtidig som to personer, riktignok ikke av de bredeste, kan sitte i baksetet.

Kjører godt
Styrefølelsen er absolutt godkjent. I forhold til tidligere modeller har Mazda her utviklet en styring med mer direkte respons.

Gasspedalen er hengslet i gulvet – den er ikke hengende, som er mest vanlig i dag. Dette skal i følge Mazdas ingeniører både gi mer direkte gasspådrag og bedre kjørekomfort.

Hjulopphenget er nykonstruert, lettere i vekt og med ny geometri. Her peker ingeniørene på to forbedringer: Det gir seg utslag i bedre veigrep og bedre stabilitet under bremsing.

Hjuloppheng, fjæring og demping gir et tillitvekkende inntrykk. Asfalten skal være ganske så slitt og rufsete før slag og vibrasjoner ikke svelges på en effektiv måte.

Mest solgt
CX-5 blir en meget viktig modell for Mazda i Norge, og den har kvaliteter som kan bety etterlengtede salgstall for forhandlernettet.

Importøren vil ikke gi oss noe konkret salgsmål for bilen ennå – men det er liten tvil om at CX-5 blir den mest solgte Mazda-modellen i Norge i 2012.

Prisene er ikke klare før et stykke ut i desember, men vi kan gjette at de starter i underkant av 300.000 kroner med tohjulsdrift, bensinmotor og manuelt gir. Med firehjulsdrift, dieselmotor og automat vil nok prisen snike seg under kr 400.000.

Sekstrinns manuelt gir er standard, men det er verdt å merke seg at CX-5 kan leveres med kombinasjonen 4WD og automatgir både med bensin- og dieselmotor.

Standardutstyret på 4x4-versjonene inkluderer blant annet 17-tommers alufelg, automatisk klimaanlegg, regnsensor, blåtann håndfri, cruise control og 40/20/40-delt bakseterygg.

Prisliste Mazda CX-5
Motor
Girkasse
Variant
*Pris
2.0 165 hk
6 man.
Go, 2WD
296 000
2.0 165 hk
6 man.
Advance, 2WD
332 000
2.0 165 hk
6 man.
AdvancePlus, 2WD
346 000
2.0 160 hk
6 man.
Advance, 4WD
363 500
2.0 160 hk
6 aut.
Advance, 4WD
380 400
2.0 160 hk
6 man.
AdvancePlus, 4WD
377 500
2.0 160 hk
6 aut.
AdvancePlus, 4WD
394 400
2.0 160 hk
6 man.
Sport, 4WD
401 500
2.0 160 hk
6 aut.
Sport, 4WD
418 400
2.2D 150 hk
6 man.
Go, 2WD
316 500
2.2D 150 hk
6 man.
Advance, 2WD
352 500
2.2D 150 hk
6 aut.
Advance, 2WD
369 400
2.2D 150 hk
6 man.
AdvancePlus, 2WD
366 500
2.2D 150 hk
6 aut.
AdvancePlus, 2WD
383 400
2.2D 150 hk
6 man.
Advance, 4WD
382 700
2.2D 150 hk
6 aut.
Advance, 4WD
399 600
2.2D 150 hk
6 man.
AdvancePlus, 4WD
396 700
2.2D 150 hk
6 aut.
AdvancePlus, 4WD
413 600
2.2D 150 hk
6 man.
Sport, 4WD
420 700
2.2D 150 hk
6 aut.
Sport, 4WD
437 600

FAKTA Mazda SkyActive-D 2.2

Motor:

4-syl. diesel, 2184 ccm

Effekt:

110 kW (150 hk) v/4500 o/min.
380 Nm v/1800-2600 o/min.

Mål:

454 x 184 x 171 cm (L/B/H)

Akselavstand:

270 cm

Bagasjevolum:

463 liter

Egenvekt m/fører:

1520 kg

Aks. 0-100 km/t:

9,2 sek.

Toppfart:

202 km/t

Snittforbruk:

0,45 l/mil

CO2-utslipp:

119 g/km

Pris fra:

kr 316.500

Lansering i Norge:

Mars/april

Konkurrenter: Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Honda CR-V, og under tvil Audi Q3 og BMW X1.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: