Buick Encore
Buick Encore
Buick Encore
Buick Encore
Buick Encore
Buick Encore
Buick Encore
Buick Encore
Buick Encore
Buick Encore
Buick Encore
Buick Encore
Buick Encore
Buick Encore
Buick Encore
Buick Encore

Buicks nye Opel

Omtrent samtidig som GMs designsjef trakk teppet av den nye Buick Encore kom det en pressemelding om Opels nye Mocca. Tilfeldig? Neppe.

Publisert Sist oppdatert

Her har vi nok et eksempel på hvordan General Motors igjen tar sikte på å bli en global brand. Dette er en bil som skal bygges i Korea.

Til Europa skal den komme både som en Chevrolet og som Opel, og til USA kommer den som en Buick. Om ikke så lenge skal den også bygges i Kina, der Buick lenge har vært en bestselger.

SE: Opel Mokka

Bilen er akseptabelt kompakt i Europa, med 427 cm er den 15 cm kortere enn en Tiguan, og den har mindre svingradius enn en Mini – men i USA vil den nok oppfattes som en småbil.

Selv om et bagasjeromvolum på nesten 1400 liter med baksetene flate, nok vil endre litt på den oppfatningen. Tallene tyder også på at med baksetet på plass er bagasjerommet fremdeles større enn hos både Q3 og X1.

I Europa kommer den til å ramle midt inn i det stadig mer populære segmentet med kompakte, meget kompakte, MPV’er.

Drivlinjen er tilpasset størrelsen på bilen: en 1,4-liters Ecotec på 140 hk og 200 Nm mellom 1850 og 4900 omdreininger. Motoren finnes i Chevrolet-modeller i USA og hos Opel her hjemme.

Aktiv støydemping
Det jeg er mest spent på er om den aktive støy-kanselleringen følger bilen også i Opel- og Chevrolet-form. For som Buick har den en såkalt QuietTuning pakke.

Dels består den av skikkelige akustiske inngrep i konstruksjonsfasen, som går helt ned til at Continental-dekkene er spesielt tunet for lavt støynivå.

Men det finnes også en aktiv del der mikrofoner i kupeen fanger opp det som defineres som støt og sender ut – kall det gjerne – kontrastøy, for å utligne ulydene.

Det er lenge siden slike systemer dukket opp som eksperimenter, og det har vært en del statiske installasjoner i det siste, men jeg har ennå aldri opplevd det i en storserie produksjonsbil.

Ellers er det vel det å si at designerne har vært flinke til å lage en kompromiss-front.

Husk at denne fronten skal møte kravene til fire forskjellige, distinkte merkevarer (ta med Vauxhall også), og ingen er vel i tvil om at både Buick-uttrykket, som du ser her, og Opel-uttrykket (som vi viste i forrige uke) er godt tatt vare på.

SE VIDEO:

Powered by Labrador CMS