Volkswagen Passat CC: Lykkelig skilsmisse - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
52 bilder i galleri
Lykkelig skilsmisse
Volkswagens store firedørs coupé, CC, tar steget ut av Passat-familien.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Det er ikke lenge siden Passat ble «ny» - nå er det CC sin tur.

Først og fremst handler det om justeringer og oppdateringer.

Etter en dag med bilen i regnvær i området rundt Nice, sitter jeg igjen med at den største endringen nok er at bilen nå blir en egen modell.

Volkswagen ønsker at CC skal fylle rommet mellom Phaeton og Passat.

Fronten er modernisert, og er blitt renere og tydeligere. Grillen er blitt større og tøffere, og LED-kjørelys er nå en del av standardutstyret.

Premium light
Innvendig er det fortsatt mye som minner om Passat. Men samtidig har man klart å bygge inn en følelse av premium som posisjonerer CC over sin nære slektning.

Kundene skal i stor grad kunne skreddersy egne løsninger, og de kan velge mellom 11 ulike materialer i seter, tre farger på dashbordet og dekorlister av fire ulike typer.

Valnøtt i den ene enden, aluminium-finish i den andre.

Som så ofte ellers når en modell oppgraderes, inkluderer Volkswagen mer utstyr som standard for å gjøre den mer attraktiv.

I Norge vil CC komme standard som femseter, andre steder får du den også med fire separate seter.

I tillegg starter importøren med å inkludere svært mye du forbinder med luksus i en pakke som koster i overkant av 30.000 kroner.

Her får du adaptivt chassis, sotede ruter og nappaskinn i setene. Adaptivt xenonlys er også en del av denne pakken.

Mye diesel
Som med Passat, kommer det trolig fortsatt til å være høy dieselandel for CC.

Når bilen kommer på markedet hjemme i mars, er i hovedsak to motoralternativer tilgjengelige.

Bensinmotoren er på 160 hester, og kan kombineres med syvtrinns DSG-kasse. For diesel er det toliteren som gjelder, enten med 140 eller 170 hester.

Norsk toppmodell blir 170-hesteren med sekstrinns DSG-kasse og firehjulsdrift.

Prisene starter rett over 380.000 kroner og ender på toppmodellen som koster 473.000 kroner.

Under testkjøringen her i Nice, har jeg kjørt 140-hesters diesel med manuell girkasse – og en bil som ikke kommer til Norge – nemlig V6 bensin med 300 hester.

En norsk favoritt bør bli 2,0 TDI 140-hesteren med firehjulsdrift – selv om denne ikke kan kombineres med DSG. Skal du ha begge deler må du altså opp til toppmodellen.

Kjører som Passat
Til tross for at Volkswagen har gjort en god jobb når det gjelder å øke premium-følelsen, er det lett å kjenne igjen Passat når du er ute på veien.

Den største forskjellen er at man har gjort en seriøs jobb med å dempe støy inne i bilen.

Bedre og tykkere støyisolering av alt under bilen, og 6 mm støydempende vinduer, har gjort CC til en av de stilleste bilene du kan kjøpe for under en halv million.

Begge våre testbiler var satt opp med adaptive dempere.

Satt i Comfort flyter du over ujevnheter, og det gjør CC til en langdistansekrysser å glede seg over.

Slått over i Dynamikk strammes styringen betydelig opp, men selv om den føles veldig presis – er det et stykke frem til de beste på dette området.

Jeg tror uansett ikke CC er en bil som først og fremst appellerer til den som elsker å kaste bilen rundt svingene, stillheten og komforten er trolig langt viktigere.

Noen hundre
Importør Harald A. Møller tror de kan selge rundt 200 CC fra bilen kommer på markedet i mars og ut året.

Norge er et stasjonsvognland, og få andre enn BMW og til dels Mercedes klarer å selge noe særlig med sedaner.

En stor firedørs coupé som CC kan være et godt alternativt for den som er litt lei av å proklamere hvor praktisk man er.

For ute i den virkelige verden er CC slett ikke så upraktisk.

532 liter lasterom, plass til to voksne i baksetet og mulighet for å legge ned baksetet – gjør at det er en svært praktisk coupé.

Oppgraderingene av CC har gjort den enda litt bedre. Den er komfortabel, praktisk og har definitivt utseendet med seg.

Skulle jeg ønsket meg noe, var det enda litt mer førerfokus.

Fakta Passat CC 2,0 140 TDI BMT

Motor:

Turbodiesel, 1968 ccm

Effekt:

103 kW (140 hk) v/4200 o/min. 
320 Nm ved 1750 - 2500 o/min

Mål:

480,2 / 185,5 / 142,1 cm (L/B/H)

Akselavstand:

271 cm

Bagasjevolum:

532 liter

Egenvekt u/fører:

1496 kg

Aks. 0-100 km/t:

9,8 sek.

Toppfart:

214 km/t

Snittforbruk:

0,47 l/mil

CO2-utslipp:

125 g/km

Pris:

382.200 kroner

Konkurrenter: BMW 3-serie, Mercedes C-Klasse og Opel Insignia

+ Komfortabel, stilig og et godt alternativ for den som vil skille seg litt ut

- Mangler litt av hva det dynamiske utseendet lover ute på veien

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: