Subaru BRZ: BRZ: Lekent fra Subaru - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
27 bilder i galleri
BRZ: Lekent fra Subaru
Førsteinntrykket: Lett og med lavt tyngdepunkt har Subaru BRZ gode forutsetninger for å gjøre det den skal, sørge for å plassere et fett smil i ansiktet på føreren
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

BRZ – sier deg kanskje ikke så mye? Vel, ifølge våre japanske venner står det for Boxer, Rear-wheel drive, Zenith. Burde være greit?

De første delene, i hvert fall. Konseptet; motor foran, drift bak – og en glad fører i midten har fungert før.

Z står for Zenith. Det er Subarus måte å si at dette er det beste de kan gjøre.

Navnet skjemmer svært få, så heller ikke Subaru BRZ.

Tvillingsjel
BRZ er, som svært mange har fått med seg, en samproduksjon med Toyota.

Subaru har stått for det meste som krever ingeniører, Toyota har stått for design og sin teknologi for direkte innsprøytning.

Derfor er begge bilene utstyrt med en boxer-motor på to liter – uten noen form for pustehjelp.

Rent teknisk er dette altså på mange måter i stor grad Subarus prosjekt. Men vi får holde igjen litt, inntil vi har snakket med Toyota-folket, når jeg setter meg i deres GT-86 allerede torsdag denne uken.

Helt ny
Det som er spesielt med BRZ/GT-86, er at den er en bil som designet helt fra bunnen av. Det vil si at man har hatt mulighet til å konsentrere alle sine krefter rundt å bygge en bil som kjører så godt som mulig.

Subaru er stolte over å ha en bil med superlavt tyngdepunkt. Motoren sitter så lavt at BRZ faktisk har lavere senter for gravitasjon enn en Ferrari 458.

Inne i bilen sitter du også lavt – høydemessig føles det nesten som å sitte på ei bruskasse rett på veien. Det er bra for kjøreegenskapene – og det gir en svært sportslig følelse å kikke ut på hjulbuene som er litt høyere enn panseret.

Interiøret er typisk japansk – du skal ikke forvente Porsche-følelsen – men samtidig føles det ikke kjipt – bare litt mer folkelig.

Hvor rask?
På plass bak rattet er forventningene høye – vi har sett bilen mange ganger både på bilde og etter hvert på utstillinger. Utenlandske kolleger som har kjørt prototypen, har vært positive.

Testkjøringen foregikk i fjellene ovenfor Nice og Cannes – noe som definitivt gir svar på hvor morsom enn bil er på veier der svingene er flere enn de raske, lange strekkene.

Boxermotoren på to liter yter 200 hestekrefter – og har et dreiemoment på 205 Nm. Begge høyt oppe i turtallsregisteret – maks hester finner du på 7400 og maks dreiemoment ved 6400 omdreininger.

I 2012 er det ingen som blir spesielt imponert over disse tallene. I hvert fall ikke på papiret. Men 0-100 går unna på 7,6 sekunder – helt respektabelt.

Den som har kjent det voldsomme trøkket i en Impreza WRX STI, vil kanskje bli litt skuffet – BRZ er ikke en superrask sportsbil – men det har heller ikke vært meningen.

Se heller på BRZ som en kompakt GT-bil. Den håndterer svært krappe svinger strålende, men når svingene virkelig blir litt mer åpne, blomstrer BRZ.

Crescendo
Selv om ikke du har full effekt før mot toppen av turtallet, har du mye av kreftene allerede fra 3000 omdreininger.

Gi gass, og selv fra ganske lave turtall henter den seg greit inn, takket være rask gassrespons.

Den hever seg allerede midt i turtallsområdet, og så får du det lille ekstra de siste 2000 omdreiningene opp til 6.600. Skal du ha det riktig morsomt, er det her du skal befinne deg.

Lydbildet er også annerledes enn i turbo-Subaruer.

Småsmellene du får i en turbobil er borte – lyden er jevnere, men fortsatt sportslig. Kanskje faktisk litt mer spennende enn det du får i en del turbomotorer på omtrent like mange hester.

Motoren er imidlertid ikke det beste med BRZ.

Balanse
Det er nemlig det som i en samlebetegnelse kalles «handling».

BRZ profitterer godt på det man har klart å fjerne - nemlig vekt. Rett over 1200 kilo stopper nåla på – det er mer enn godkjent.

Krengning er nesten ikke-eksisterende, og balansen kjennes bortimot perfekt. Du styrer – og bilen går den veien du ber den om.

Selvsagt er det mulig å få det til å slippe – særlig etter at de elektroniske støttesystemene har fått beskjed om å roe seg.

Da er det deilig å kjenne at når det slipper, oppfører den seg bortimot nøytralt. Du trenger ikke å være redd for at den skal forsøke å bite tilbake, den bare slipper litt og føyer seg.

Skulle du klare å fremprovosere litt understyring, er det bare å gi litt mer gass og kjenne at den tar grep på nytt.

Styringen fungerer også bra. Til tross for at BRZ som en rekke andre har konvertert til elektrisk servostyring, er den fint vektet, og du får plenty med tilbakemeldinger.

Når alt dette skrus sammen, blir det en totalpakke som gir mye glede.

Skal man plukke ut noen konkurrenter, er det lett å se i retning av biler som Audi TT, Volkswagen Scirocco, Peugeot RCZ og kanskje også en Mini Cooper S.

Et ganske sammensatt felt, med andre ord.

Men den virkelige sammenligningen, som best beskriver hvordan det hele fungerer, er trolig Mazda MX-5. Ikke fordi bilene egentlig er like – men fordi de har mye av den samme filosofien i bunnen. Lav vekt, moderat motor og superfin styring og balanse.

Noe som mangler?
BRZ gir mye glede. Motor, styring og den manuelle girkassa gir et solid inntrykk – det føles veldig Subaru – men igjen – før jeg har kjørt Toyotaen.

I tillegg til den manuelle sekstrinnskassa finnes det en automatkasse med like mange trinn.

Jeg må innrømme at jeg fryktet det verste, men den var faktisk langt bedre enn forventet.

Vi snakker ikke dobbelclutch – men en forholdsvis rask tradisjonell kasse som sørger for at du har rett turtall til riktig tid. Selvsagt hadde en kasse på høyde med DSG eller PDK vært flott – men denne fungerer akseptabelt.

Kassa er levert av japanske Aisin og skal være basert på den samme konstruksjonen som girkassa som sitter i Lexus IS-F. Der kjennes det enda raskere ut, men jeg mistenker at det også har noe med kreftene som er tilgjengelig å gjøre.

Det eneste virkelig store jeg har notert meg i margen, taler på mange måter både positivt og negativt.

BRZ hadde absolutt tålt å ha enda mer krefter. Mulig det hadde gått noe utover balansen, men sett at man klarte å plassere en turbomotor like lavt – så hadde den fint håndtert 100 hester til.

På den annen side – uten at prisen for Subaruen er klar, kan vi gjette på en pris på rundt kr 450.000 pluss, basert på det vi vet om Toyotaen – blir den oppnåelig for mange.

Med 100 hester til hadde både utslipp og hestekrefter straffet BRZ – det slipper den unna nå.

Den er kanskje ikke den råeste, men definitivt et svært velkomment medlem av gledesbilfloraen.

Sånn det ser ut nå får ikke Subaru mange bilene denne sommeren. Toyota har blitt lovet noe mer – det snakkes om 150 biler. Uansett – når jeg har fått noen runder med GT-86 også senere denne uken, skal du få vite om du bør løpe og kjøpe, eller spare og vente.

FAKTA Subaru BRZ

Motor:

4-syl. boxer, 1998 ccm.

Effekt:

147 kW (200 hk) v/7000 o/min.
205 Nm v/6400-6600 o/min.

LxBxH:

424 x 178 x 1426 cm.

Akselavstand:

257 cm.

Egenvekt u/fører:

1202 kg.

Bagasjerom:

243 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

7,6 sek.

Toppfart:

230 km/t.

Snittforbruk:

0,69 l/mil.

CO2:

159 g/km.

Pris:

Ikke fastlagt

Konkurrenter: VW Scirocco, Peugeot RCZ, Mini Cooper S,

+ Velbalansert, kjøreglad og leken til en tilgjengelig pris.

- Ønsker enda litt mer krefter og en dobbelclutch girkasse.

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: