Tesla : Tesla med eget anlegg - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
Tesla med eget anlegg
Etter at de har levert litt over 60 Roadster på norske skilt, har endelig Tesla fått seg et eget anlegg i Norge. Åpnet av ordføreren – men hvor var ambassadøren?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Prøv å følge meg på dette: Tesla Roadster, en gammel modell – Lotus Elise fra 2001, bygget hos Lotus, men med Teslas egen el-pakke oppi – koster ca. 110.000 dollar.

Den nye, som skal produseres fra i sommer i et antall av 5.000 ut resten av året, en Audi A4 / BMW 3-serie type bil med meget avanserte spesifikasjoner, skal koste fra $ 57.400.

Superbillig i forhold. Og den neste modellen, en Crossover, X heter den foreløpig, har en pris litt nord for S’en. Om ikke superbilligere så i hvert fall fremdeles billig.

Samtidig sier fabrikken at nå trenger de ikke flere kontanter verken fra statlige lån (hittil har de lånegarantier på nesten 500 millioner dollar) eller fra investorer.

Hvis dette stemmer og de får til alt dette, skal jeg skrive en sak på BilNorge om at jeg har null peiling på bilproduksjon og aner ikke noe som helt om hvordan biler prises, eller hva oppstartkost er.

På den annen side er dette en beundringsverdig forestilling. Ikke minst det at aksjonærene ikke mister motet, men tvert i mot tror på dette som om hele prosjektet er et grunnfjell.

Aksjekursen har steget med 30 prosent i løpet av de siste 12 månedene – og vi finner for eksempel Daimler og Toyota blant aksjonærene.

At et statseid Abu Dhabi-selskap nettopp og plutselig solgte ut sine 7 prosent av kapitalen rystet heller ikke markedet. Man skulle tro det ble oppfattet som litt dramatisk, men nei da.

Den første Tesla ble registrert i Norge i 2009. Siden det, forteller Opplysningsrådet, har det vært litt over 60 nyregistreringer her hjemme.

Det meste av operasjonene har imidlertid vært foretatt fra Teslas kontor i København. Serviceteknikere har også reist derfra og gjort hjemmebesøk hos kunder der det har vært større problemer med bilen.

Nå har imidlertid Tesla utviklet systemer som gjør det mulig både å stille diagnoser (sågar forutse problemer før de dukker opp) og reparere online, samtidig som all oppgradering av elektroniske systemer også kan skje via nettet.

Men nå blir denne innsatsen mer strukturert i og med at det er åpnet et Tesla-anlegg (verksted med servicesjef og to teknikere pluss salg og administrasjon) på Alnabru i Oslo.

Til åpningen var det hentet både en toppsjef fra USA, George Blankenship, Visepresident for globalt salg og eieropplevelser (litt av en tittel!) og en av de få eksisterende S-prototypene.  Samt omtrent det som fantes av høy- og lavprofilerte Roadster-eiere i hovedstadsområdet.

Selve åpningen var ganske morsom. Først da ordfører Fabian Stang klippet over den røde snoren, og valgte å gjøre det helt ute på kanten, slik at man «sparte miljøet ved at båndet kunne brukes om igjen til neste åpning». Det skjedde presis klokken 12.54.

Så, da BilNorge sa takk for seg og forlot plassen noen minutter på ett, ankom den amerikanske ambassadøren, Barry B. White helt presis til den annonserte offisielle snorklippingen kl. 13.00

Hvis dette ble et lite diplomatisk problem aner vi ikke hvordan det ble løst – da var vi på vei tilbake for å betjene dere.

BilNorge var meget tidlig ute med å kjøre Tesla S, det kan du lese om her

Litt mer Tesla-stoff finner du her

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: