-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Spyker mot GM
Som et ekko etter SAAB-historien går nå Spyker til sak mot GM og skal ha tre milliarder dollar i erstatning.
Som de fleste vel fremdeles vil huske fikk nederlandske Spyker av en eller annen grunn lov til å overta Saab-restene.
Av en eller annen grunn viste det seg at GM – som hadde vært den tidligere Saab-eieren – ikke var veldig villig til å la Spyker få bruke de åpningene de påsto de hadde.
Verken russiske eller kinesiske spor fikk de anledning til å følge opp, for GM hadde åpenbare vanskeligheter med å la andre få innblikk i de plattformteknikkene GM og Saab hadde utviklet sammen.
Så har Spyker N.V., fremdeles med Victor R. Muller (bildet) i spissen, bedt en rettsinstans i Michigan om å åpne en rettssak mot Generalen.
Anmodningen kommer på vegne av Saab Automobile AB, som imidlertid er under administrasjon og derfor ikke er i stand til å fremme saken selv.
Derfor, forteller dokumentene, har Spyker og Saab gjort en avtale der Spyker skal betale og føre saken. Belønningen skal være en solid del av den erstatningen Saab får «når saken er brakt til en vellykket slutt»
Dokumentene som er plassert i retten påstår at GM gjorde ulovlige handlinger for å unngå konkurranse med Saab på det kinesiske markedet. GMs handlinger blandet seg opp i transaksjoner mellom Saab, Spyker og kinesiske Youngman.
Hadde dette fått utvikle seg som man hadde tenkt, hadde Saab i dag vært et solvent, levende selskap, skriver Spyker.
Det er ut fra dette scenariet at man har kommet frem til verdien på 3 milliarder også.
Victor Muller legger til at helt siden de var nødt til å sende Saab til skifteretten i desember har de jobbet hardt med denne saken som vil resultere i en viss kompensasjon for de massive skadene GMs ulovlige handlinger har påført Saab og Spyker.
Nå skal man ikke blåse av denne type utspill. Rettsvesenet i USA er komplisert og jobber seint, og problemer og ergrelser for selv en uskyldig motpart, kan bli så massive at man ofte opplever forlik der det ikke er åpenbart at det er noe skyld på gang i det hele tatt.
Toyota er for tiden involvert i en kjempesak som angår feil på mer enn 10 millioner biler. Når de ser på hva Audi opplever, kan man lure på om de orker å stå saken ut:
For 25 år siden ble Audi trukket for retten på grunn av en feil ved 300.000 biler. Den saken verserer ennå for retten. Man kan få inntrykk av at en stor gruppe advokater lever av å arve slike saker fra hverandre.
Se ikke bort fra at Spyker-GM-saken også kan skape noen bølger.