Mazda 6: Lekker ny Mazda6 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
45 bilder i galleri
Lekker ny Mazda6
I dag har endelig Mazda dratt teppet av sin nye 6’er. Et lekkert utseende rommer masse ny teknologi. Kan den løfte Mazda-salget til gamle høyder?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Tredje generasjon Mazda6 har tatt et gigantisk steg med hensyn til design.

Ikke at Mazda har gjort en dårlig jobb på denne fronten tidligere heller, men det nye designspråket – Kodo, Soul of Motion, tar seg meget bra ut på nye Mazda6, selv om det naturlig nok er tonet ned fra konseptbilene Shinari og Takeri som vi har møtt de siste årene.

Det er sedanen som i dag er avduket på bilutstillingen i Moskva, stasjonsvognen kommer til Paris-utstillingen om en måned.

Begge modellene er på plass i Norge tidlig neste år, med et utvalg av bensin- og dieselmotorer – alle med Mazdas nye SkyActiv-teknologi.

Et nytt system som debuterer i Mazda6 er i-Eloop.

Dette er stopp/start-automatikk slik vi har blitt vant med fra de fleste produsenter i dag, men det unike med Mazda-løsningen er at de benytter en kondensator i stedet for tunge batterier for å lagre strøm som genereres ved retardasjon.

Denne strømmen kan benyttes i bilens elektriske systemer, og dermed sparer man motoren for en del oppgaver, noe som resulterer i lavere drivstofforbruk.

Større for økt komfort
Nye Mazda6 har vokst sammenlignet med forgjengeren. Akselavstanden er strukket med 105 mm til 283 cm, framakselen er flyttet 100 mm fremover i forhold til A-stolpen og bakre overheng er også redusert.

Mazda forteller videre at skulderrommet i forsetene er økt med 20 mm, benplassen bak er økt med 43 mm og sitteputene i baksetet er forlenget med 20 mm.

De ytre målene på Mazda6 sedan er en lengde på 487 cm (+12 cm), en bredde på 184 cm (+ 5) og en høyde på 144 cm (- 1). Bagasjerommet er oppgitt til 483 liter, 36 mindre enn i forgjengeren.

Skyactiv-Chassis benytter MacPherson oppheng foran og multilink bakhjulsoppheng. Skyactiv-body sørger for et 30 prosent stivere karosseri gjennom utstrakt bruk av høyfast stål, mens vekten opprettholdes på omtrent samme nivå som tidligere.

(saken fortsetter)

Diesel kommer
I Moskva står Mazda6 utstilt med to forskjellige bensinmotorer, Skyactiv-G 2,0 med 150 hk og Skyactiv-G 2,5 med 192 hk. Der er ikke usannsynlig at de vil legge dieselmotorer i stasjonsvognen som skal debutere i Paris.

Den norske Mazda-direktøren, Karianne Westbye, har store forhåpninger til nye Mazda6, men tror fortsatt CX-5 blir toppselger i Norge. Bestiller du en CX-5 i dag må du regne med ni måneder ventetid – popularitetens bakside.

I 2008, da dagens 6’er var ganske ny, solgte Mazda 1800 biler i Norge. I fjor ble det ifølge OFV kun registrert 576 nye Mazda6, og i år ligger det an til enda lavere tall.

Vi skal kjøre Mazda6 i god til før den kommer til Norge, og lover selvsagt å formidle våre førsteinntrykk.

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: