BMW : A-typisk BMW - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
51 bilder i galleri
A-typisk BMW
BMW avduker en ny konseptbil på Paris-utstillingen om to uker. Her er det ved første øyekast mye som ikke stemmer.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

BMW Concept Active Tourer er ingen typisk BMW. Riktignok er den klassiske grillen og de doble lyktene på plass i fronten, men profilen er ny og annerledes, og forhjulene sitter lenger bak enn vi er vant til fra den kanten.

Du kan like godt venne deg til utseendet, for dette er en bil som skal realiseres. Den kommer trolig på markedet i løpet av neste år, og får betegnelsen 1-serie GT.

B-inspirert
Med målene 435 x 183 x 156 centimeter er den ulik alle dagens BMW-modeller, men sammenligner vi med Mercedes B-Klasse finner vi at lengden er den samme, mens Mercedesen er fem centimeter bredere og én lavere.

Akselavstanden er heller ikke ulik – 267 cm på BMW og 269 cm på B-Klasse. Det rause målet kombinert med takhøyden, gir rom for et fleksibelt og rommelig interiør.

BMW sier de har hatt i tankene kunder i premium-segmentet som ønsker komfort, høy sittestilling og god plass. De vil nok blant annet appellere til eldre mennesker med et slikt konsept.

Barna, eller barnebarna, i baksetet kan selvsagt bruke sine nettbrett, hente strøm fra 12-Volts uttak, montere dem horisontalt eller vertikalt på seteryggen foran ved hjelp av festeskinner, og surfe og kommunisere via Internett mens de er i bevegelse.

Vi får en forsmak på kommende interiørløsninger fra BMW. Borte er de vanlige instrumentklokkene, erstattet med en stor flatskjerm som gir all ønsket informasjon. Den simulerer fortsatt runde instrumenter, men infoen som kan hentes ut er omfattende.

(saken fortsetter)

eDrive
Så til drivlinjen, som er det mest atypiske i BMW Concept Active Tourer. Fellesnavnet for alle BMW-modeller med plug-in hybrid eller elektrisk drivlinje, er BMW eDrive – et begrep som omfatter alle elektriske drivlinje-komponenter.

Concept Active Tourer er en plug-in hybrid (PHEV = Plug-in Hybrid Electric Vehicle) – biler som ifølge BMW vil ha en viktig rolle i fremtiden. Det skyldes at slike biler har en viss utslippsfri kjørelengde, samtidig som de ikke bare stopper når batteriene er flate.

I BMWs tilfelle er en avansert 1,5-liters 3-sylindret bensinmotor fra EfficientDynamics-familien kombinert med en elmotor. Og så kommer det som er helt nytt i BMW-sammenheng – motoren driver ikke bakhjulene, som i andre BMW-modeller, men forhjulene!

En liten trøst får være at den lille elmotoren driver bakhjulene, og kan brukes separat over korte avstander.

I tospann
Til sammen leverer drivlinjen 190 hk (140 kW), og BMW lover kombinasjonen spreke ytelser og lavt forbruk. I praksis betyr det null til hundre på under åtte sekunder og en toppfart på rundt 200.

Etter EU-syklusen, som tar hensyn til at plug-in hybrider kan kjøre et stykke på ren eldrift, har den et oppgitt snittforbruk på 0,25 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 60 g/km.

BMW skjønner selvsagt at mange av deres entusiastiske kunder vil rynke på nesa av en 1,5-liters motor, så de passer på å fremheve at denne er basert på den velrennomerte 6-sylindrede TwinPower Turbo Technology-motoren med avansert presisjons-innsprøytning og ventilstyring.

(saken fortsetter)

Dekker daglig behov
Elmotoren i konseptbilen er utviklet hos BMW. Med fulladet batteri skal potensiell rekkevidde være 30 kilometer på ren eldrift, noe som innebærer at mange kan kjøre sine daglige mil uten lokale utslipp.

Elmotoren kan også brukes for å gi ekstra skyv i situasjoner der man trenger rask akselerasjon. Elmotoren har et dreiemoment på 200 Nm fra første omdreining, og gir dermed godt skyv ved oppstart.

Li-ion batteriene i Concept Active Tourer kan lades fra et vanlig 220V uttak, men henter også energi fra bakakselen under retardasjon, eller fra bensinmotoren hvis det trengs.

BMW er kjent for å lage konseptbiler som ligger svært nær produksjonsbilene, som i sin tur gjerne dukker opp et års tid senere. Så det er ikke usannsynlig at vi får se en 1-serie GT neste år, blant annet som plug-in hybrid, men sikkert også med konvensjonelle drivlinjer.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: