PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris

PGO i Paris
Cevennes
PGO i Paris
Cevennes
PGO i Paris
Hemera
PGO i Paris
Hemera
PGO i Paris
Hemera & Speedster
PGO i Paris
Speedster
PGO i Paris
Speedster
PGO i Paris
Speedster

PGO med BMW-hjerte

Franske PGO begynner å utvikle en helt egen personlighet. BMW hjelper dem på veien dit.

Publisert Sist oppdatert

Egentlig var jeg redd for at jeg ikke kunne feire tiårsdagen for at jeg oppdaget dem.

Det har forsvunnet så mange marginale sportsbilprodusenter i det siste, Artega, Melkus og Gumpert for å nevne noen, så jeg var redd for at våre franske venner også hadde gått med i dragsuget.

Men nei, der var de – med en større og lekrere stand enn noensinne, og med en fersk avtale med BMW i baklomma.

PGO er ingen fremmed fugl for dere som har vært med på BilNorge en stund. Det var i 2002 vi møtte dem for første gang, den gangen var de skamløse byggere av Porsche-replicaer. Porsche 356 vel og merke.

Etter det har de utviklet mer og mer egen teknologi, egen design også – det er ikke mye Porsche tilbake i deres boblete Hemera, og de vokste seg såpass spennende at Porsche tok dem på alvor.

Så på alvor at de dro dem for retten med beskyldninger om plagiat. Da må jeg si jeg ga PGO-folkene applaus, samme år som konflikten var på topp stilte de ut på Frankfurt-utstillingen. Skikkelig erting.

Når vi ser hvor lite produktene er endret i dag, er det åpenbart hvem som ikke vant saken.

I 2009 fikk de godkjent at bilene skal registreres etter den europeiske Small Series Approval (direktiv 2007/46/EC) som dermed gjorde alle 27 EU-medlemmer til et mulig marked, og de har solgt i hele regionen etter det.

De bilene som ble utstilt i Paris kan man imidlertid trygt si er noen helt andre enn de gamle modellene, selv om det er nesten umulig å se forskjell.

Utenfra er det fremdeles den gamle Speedster, det er Cevenne, som er en Speedster med ansikt, og så har du Hemera, som er en lukket Cevenne med en meget markert coupéoppbygning.

Men under skallet er det mye nytt. Tidligere ble det brukt en ganske sedat 2-liters motor fra PeugeotCitroen. Men tidligere i år gjorde PGO en avtale med BMW, så nå er det Bayern-motorer på vei inn i alle modellene.

Det dreier seg om den turbomatede 16-ventilerte fireren på 1598 kubikk som her avleverer 184 hk (135 kW) – det er 44 hk mer enn før.

I den anledning er hele oppbygningen stivet opp, de snakker om 15 prosent økning av vridningsstivheten. Dessuten er en sekstrinns manuell på plass, og det er ryddet opp i opphengningsavdelingen.

Også interiørt er det gjort revisjoner med blant annet bedre seter, skikkelig 16:9 berøringsskjerm og et skikkelig AC/ventilasjonsanlegg. Litt mer enn den opprinnelige 356-kunden forventet.

Jeg har grunn til å tro at de overlever lenge nok til at jeg også kan få tatt meg en tur i den nye generasjonen.

Powered by Labrador CMS