Citroën DS5: Vakker og gjerrig - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Vakker og gjerrig
Hvis du skal flagge miljøsamvittighet kan du like gjerne gjøre det med stil og eleganse. Vi snakker om Citroën DS5 Hybrid4.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

- Det peneste som går på veien for tiden, sier mannen.

Jeg kaster et kjapt blikk rundt meg for å se om det er noen lekre skapninger i nærheten – før jeg etter ett sekund forstår at han snakker om bilen jeg er i ferd med å sette meg inn i.

Vi skal ikke forsøke oss på å tolke Citroëns egen beskrivelse av bilens design, men skal heller ikke frata dere lesere gleden av å lese originalteksten fra Paris, som lyder slik i engelsk versjon:
 
En skulptur
«A unique creation, the Citroën DS5 is an aerodynamic sculpture made of now flowing now taut lines, promising the onlooker an amazing drive …. The sculpted sides catch the eye and create a play of shadow and light.
 
The light is reflected by a slender chrome sabre running from the tip of the headlamp to the front windows. The sabre, cast in one piece, signs the exterior styling. The shadow of the flanks is cradled in the recessed curves of the rear wing, a distinctive characteristic of DS line vehicles.»
 
Som vi skrev etter vårt første møte med DS5, har designerne boltret seg med nær sagt alt som lærebøkene beskriver av former, linjer og buer – både utvendig og innvendig. Sånn sett er Citroën tilbake på gammelt, godt spor når det gjelder særpreget utseende.
 
Ikke bare praktisk
Men særpreg har gjerne lett for å være synonymt med upraktisk. Her gir det seg for eksempel utslag i dårlig sikt bakover. Dessuten tar det litt tid å orientere seg første gang man setter seg inn ved rattet – for det er ikke alle knapper og brytere som sitter der du forventer.
 
Og apropos rattet, interiørdesigneren burde vært forvist til nordisk vinterklima i noen uker for å erfare hvor kaldt det er å holde i et ratt hvor nedre del er dekorert med hardplast med aluminium-look.  
 
Gjerrig hybrid
Hybridsystemet har vi beskrevet her på Bilnorge tidligere, men det er så spesielt at en reprise er på sin plass. Det er basert på en dieselmotor som driver forhjulene, og som sørger for å generere strøm til batteripakken ved behov. En synkron permanentmagnet-motor driver bakhjulene.

Dieselmotoren har ytelsen 163 hk og er kombinert med en sekstrinns EMG-kasse, altså en elektronisk styrt manuell girkasse. Girskiftingen føles mindre kantete og ukomfortabel her enn når den er koblet sammen med bare dieselmotoren, for elmotoren bidrar til å ”jevne ut” sjaltemønsteret.
 
Valget av dieselmotor begrunner PSA-konsernet med lavt forbruk, tilsvarende lavt CO2-utslipp samt den nyeste start/stopp-teknologien som beskrives som både effektiv og stille i drift.
 
Vår prøvebil, som står på 18-tommers hjul, kan vise til et CO2-utslipp på 107 g/km. Vil du være enda mer miljøvennlig, må du holde deg til 17-tommers dekk med lav rullemotstand, noe som bringer utslippet ned i 99 g/km.
 
Fire valg
Med et lite styrehjul som er plassert ved siden av girspaken, velger du hvilken driftsmodus du vil kjøre i. Det er fire valgmuligheter: Auto, Sport, 4WD og ZEV.

Normalt er det i Auto-modus du vil oppnå det laveste forbruket, og dermed også det laveste CO2-utslippet.

Systemet styrer i hvilken grad en eller begge motorer skal være i inngrep, med andre ord om bilen i øyeblikket skal være forhjuls-, bakhjuls eller firehjulsdrevet.

Helelektrisk

ZEV-modus (Zero Emission Vehicle) forutsetter at batteriene er ladet til minst 50 prosent. Det er mulig å kjøre i helelektrisk modus i inntil 4 kilometer om gangen og i hastigheter opptil 70 km/t. Her handler det med andre ord – i korte perioder -- om en bil fri for utslipp og motorstøy.
 
Ut fra et miljøsynspunkt er det en spesiell detalj at bilen er snillest når den er bakhjulsdrevet, ved at elektromotoren driver bakhjulene. Når batterikapasiteten ikke lenger er tilstrekkelig, starter dieselmotoren samtidig som driftsformen automatisk skifter til Auto.

Elmotoren er i inngrep inntil hastigheten passerer 120 km/t, da kobles den automatisk ut slik at i høyere hastigheter drives bilen bare av dieselmotoren. Også under rygging er elmotoren i inngrep.

Lavere lasteevne
Hybridløsningen stjeler en god del av bagasjevolumet. Det er spesielt pakken med nikkel-metallhydrid-batterier som tar plass, men elmotoren og styringsenheten er også plassert under gulvet. Dermed er bagasjerommet redusert fra 468 liter i utgangspunktet til 325 liter.
 
I motsetning til mange hybridbiler, som ikke er godkjent for å trekke tilhenger, kan DS5 benyttes som trekkvogn.
 
Riktignok kan du ikke dra en dobbel hestehenger, men en normal til-og-fra-hytta-henger går bra, for tilhengervekten er begrenset til 800 kg.
 
 
FAKTA Citroën DS5 Hybrid4 Sport Airdream
Motor:
4-syl. diesel, 1997 ccm
og 27 kW elmotor
Samlet effekt:
147 kW (200 hk).
470 Nm.
Mål (L/B/H):
453 x 187 x 151 cm
Akselavstand:
273 cm
Egenvekt m/fører:
1735 kg
Bagasjevolum:
325 liter
Aks. 0-100 km/t:
8,6 sek.
Toppfart:
211 km/t
Forbruk blandet kjøring:
0,41 l/mil
CO2-utslipp:
107 g/km
Pris fra:
kr 419.000
Pris som prøvekjørt:
kr 487.200
 
Konkurrenter: Audi A5 Sportback, VW Passat CC, kanskje også Ford Focus ST og Opel Astra OPC. Med likt driftssystem: Bare Peugeot 3008 og 508 RXH.
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: