Porsche 911: Vinterglede - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
34 bilder i galleri
Vinterglede
FØRSTEINNTRYKK: Porsche-puristene får ha meg unnskyldt, men med drift på alle fire er 911 blitt enda bedre og mer lettkjørt en noen gang. BilNorge.no har kjørt Carrera 4S
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Da vi kjørte den nyeste generasjonen av 911 for første gang før jul i fjor, konstaterte vi at en av de mest robuste supersportsbilene har blitt mer komfortabel og lettkjørt enn noen gang.

LES VÅRE INNTRYKK HER

At den i tillegg har blitt grønnere er bra, både for miljøet og for avgiftene.

Den enkleste måten å skille 911 Carrera 4 og 4S fra sine tohjulsdrevene søsken, er på bredden.

22 millimeter ekstra på hver side sørger for at den visuelt suger seg bedre fast til underlaget – i praksis er det selvsagt det elektronisk styrte Porsche Traction Management firehjulstrekksystemet som sørger for økt grep.

En ny rød lysstripe binder baklysene sammen og trekker på den måten tradisjonen tilbake til den smått legendariske supersportsbilen, som også hadde drift på alle fire, 959 fra 1985.

Mer grep
Det er taklinjen som gjør en 911 til et ikon, samtidig har Porsche lykkes med å blande inn moderne materialer og lys uten å fjerne for mye av det som er originalen. I musikken ville det kanskje ligget et sted mellom coverlåt og remastring.

Vipp på hendelen under rattet som styrer displayet, og du får frem et nytt instrument som viser hvordan kreftene fordeles mellom akslene.

Det viser at under normale forhold er dette en bakhjulsdreven bil – det er ikke noen fast splitt av kreftene. Så snart elektronikken oppdager at ett hjul mister grep under akselerasjon, sørger den elektrohydrauliske clutchen for å flytte så mye krefter som det er behov for, til forhjulene.

Det hele skjer selvsagt så raskt at du ikke merker det på annet vis enn at bilen skyter ytterligere fart ut av svingen.

Carrera 4S har fortsatt den 3,8-liters flate sekseren med 400 hester som vi kjenner fra 2S.

Selvsagt er det mulig å gire selv, men fortsatt er min klare anbefaling toclutchkassa, PDK.

Syv trinn, de første seks sitter så tett sammen for å gi den raske akselerasjonen du forventer, kombinert med et syvende som gir det Porsche kaller coasting. En tilstand der motorlyden nesten forsvinner og du nærmest bare flyter fremover. Rett og slett en moderne overdrive.

Manuell kasse koster forresten 2000 kroner ekstra – det sier litt om hvor mye mer effektivt det er å la elektronikken styre den biten.

Sportslig
Alle testbilene vi kjørte var utstyrt med adaptivt chassis som, i likhet med en del annet snadder, er ekstrautstyr.

Selv i normalmodus er bilen stiv nok, men den gir likevel tilstrekkelig komfort til å håndtere motorveikjøring av relativt lange avstander.

Knepp over i Sport og alt blir enda litt tettere – definitivt det fornuftige valget når du ønsker å fremstå som mer inspirert på veien.

Sport Plus er først og fremst for å vises frem til kompisene, eller den dagen i året du tar med deg bilen på banekjøring.

Selv med bakhjulsdrift er en 911 en bil som har en fabelaktig «turn in» når veiene byr opp til dans. Når du nå også får hjelp av forhjulene til å dra deg inn mot tangeringspunktet, er det enda lettere å treffe.

Gassresponsen er god, og bruker du girhendlene bak rattet, er det lettere å disponere, og ikke minst porsjonere ut, kreftene.

Helårsglede
Det er ikke på noen måte sikkert at de snaut 100.000 du legger ekstra på bordet for å få drift på alle fire kan forsvares i alle markeder.

I Norge, hvor avgifter uansett utgjør en så stor del av bilprisen, og snøen tross alt er tilstedeværende fra oktober til mars – er det et opplagt valg.

Resultat blir ekstra trygghet på vintertid kombinert med enda mer grep også de dagene du virkelig bestemmer deg for å kjenne på grensene på tørr asfalt.

Det er bare å knekke sparegrisen.

FAKTA Porsche 911 Carrera S PDK

Motor:

6-sylindret boxer bensin, 3,800 ccm

Effekt:

294 kW (400 hk) v/7400 o/min.
440 Nm v/ 5600 o/min.

Mål:

449,1/150,2/129,6 cm (L/B/H)

Akselavstand:

245 cm

Bagasjevolum:

135 liter foran, 205 bak

Egenvekt m/fører:

1465 kg

Aks. 0-100 km/t:

4,1 sek.

Toppfart:

299 km/t

Snittforbruk:

0,91 l/mil

CO2-utslipp:

215 g/km

Pris:

kr 1.573.000

Konkurrenter: Audi RS5 / R8 quattro, 650i xDrive, Nissan GT-R.

+ En sportsbil for hverdagsbruk, nydelig lyd, strålende balanse.

- Kostbar glede.

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: