Ford Fiesta: Foreldrenes favoritt? - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
36 bilder i galleri
Foreldrenes favoritt?
FØRSTEINNTRYKK: Ungdommene synes kanskje ikke det er noen fiesta, men foreldrene kan begrense både fart og lydnivå når de låner bort sin nye Fiesta.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

MyKey heter systemet som nå introduseres i den nye Ford Fiesta. Med denne teknologien kan foreldrene legge inn begrensinger i både toppfart og stereoanleggets lydnivå.

Her i Norge vil MyKey høre til standardutstyret, og både dette og tekniske tilleggsløsninger som LED-kjørelys, Active City Stop og Ford SYNC, gjør at den nye Fiesta virkelig står frem som ny – bilen i seg selv er ellers en solid ansiktsløftning av den eksisterende modellen.

Samme plattform
Akselavstanden er uendret, og hjuloppheng og fjæring er i hovedsak uendret. Det betyr at bilens fine kjøreegenskaper er opprettholdt, inkludert den presise styringen.

De fleste karosseriplatene er også som før. Det som er endret i eksteriøret, er ny grill og nytt panser, mens du vil finne at førermiljøet har fått oppgradert midtkonsoll og nye fargevalg.

En pussig detalj er at bagasjerommet har krympet med noen liter sammenlignet med dagens Fiesta, ifølge spesifikasjonene.

Men på vårt spørsmål om dette til Fords ingeniører, er svaret at det i prinsippet ikke er noen endringer, men at nykommeren kan leveres med dobbelt gulv. Det medfører en justering av volumet ettersom det løse gulvet «stjeler» to-tre liter av plassen.

Januar-lansering
Biler er på plass hos de første norske kundene i løpet av januar. Ford Norge sier til BilNorge.no at de tar sikte på å ta en pallplass i dette segmentet i 2013 (i år ligger de på fjerdeplass, etter Toyota Yaris, Volkswagen Polo og Peugeot 208).

Det betyr at den norske importøren tar på seg det store smilet hvis de selger rundt regnet 2000 Fiesta neste år. Ford Norge har ikke satt 3-dørsvarianten på prislisten, nå er det bare 5-dørsvarianten som tas inn.

Mest bensinmotor
Med minste motor, 1,0-liters bensinmotor med 65 hk, og laveste utstyrsnivå, som heter Trend, starter prisene på 169.700 kroner.

Vil du ha den fine og spreke 1,0-literen med 100 hk, som debuterte i Focus tidlig i år (Les våre førsteinntrykk her), må du opp på utstyrsnivå Titanium. Det betyr en pris på 203.900 kroner.

Dieselmotor står også på menyen, men importøren regner med at 80 prosent av salget her i landet vil være med bensinmotor.

Det gjenstår å se om MyKey er så fristende at foreldre med ungdom i huset satser på en ny Fiesta. Uansett blir det interessant å se hvor lang tid det tar før de datakyndige håpefulle knekker koden.

 

FAKTA Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 hk start/stop

Motor:

3-syl. bensin, 999 ccm

Effekt:

74 kW (100 hk) v/6000 o/min.
170 Nm v/1400-4000 o/min.

Mål:

397 x 172 x 150 cm (L/B/H)

Akselavstand:

249 cm

Egenvekt m/fører:

1101 kg

Bagasjevolum:

290-974 liter

Aks. 0-100 km/t:

11,2 sek.

Toppfart:

180 km/t

Snittforbruk:

0,43 l/mil

CO2-utslipp:

99 g/km

Pris fra:

kr 203.900

Lansering i Norge:

Ca 20. januar

Konkurrenter: Toyota Yaris, VW Polo, Peugeot 208, Hyundai i20, Kia Rio, Opel Corsa, Citroën C3.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: