BMW M6: Ny BMW M6 Gran Coupe - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
26 bilder i galleri
Ny BMW M6 Gran Coupe
BMW M6 fins i to karosserier, som coupé og cabriolet. Nå kommer den mer praktiske utgaven med fire dører.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Selvsagt måtte det komme en M6 basert på 6-serie Gran Coupe også. Det er jo mange som liker muligheten for å ha med seg passasjerer i baksetet, helst på mest mulig komfortabelt vis.

Nå skal jeg ikke påstå at en M6 coupé er umulig å sitte bak i, men to ekstra dører og en drøy desimeter i lengden gjør underverker for komforten i baksetene.

LES: Vår prøvekjøring av BMW 640i Gran Coupe

M6 Gran Coupe deler selvsagt drivlinje med sine søsken. Det innebærer en turtallsvillig V8 med M TwinPower turboteknologi og 560 hestekrefter i området mellom 6000 og 7000 omdreininger, rødmerket står ved 7200.

LES OM: En dag på banen med BMW M6

Maks dreiemoment på 680 Newtonmeter er til stede fra 1500 til 5750 o/min.

Launch Control
Den turtallsvillige motoren tar deg til 100 km/t i løpet av 4,2 sekunder og videre til en toppfart på 250 km/t – hvis du da ikke har kostet på deg en M Driver’s Package, da er nemlig sperren ved 250 km/t fjernet, og du kan holde gassen inne helt til du når 305 km/t.

Kreftene sendes til bakhjulene via en 7-trinns M dobbel clutch girkasse med Drivelogic. Elektronikken sørger for at riktig gir velges for optimal traksjon, og føreren får tilgang til Launch Control for de gangene det virkelig haster å komme avgårde.

En aktiv differensial på bakakselen fordeler kreftene mellom de individuelle hjulene etter hvor grepet er best, for at minst mulig krefter skal gå til spille.

Perfeksjon
I en sportsbil som dette er det selvsagt viktig å ta hensyn til en rekke faktorer, som kjøling av motor og bremser, chassis-geometri, vektbalanse og aerodynamikk.

Dette gjenspeiles i fronten på M6 Gran Coupe som har store luftinntak og en grill som er skreddersydd for denne modellen.

Andre spesialiteter er aerodynamiske speilhus, sort høyglans dekor, eksklusive 20-tommers M-felger, to doble eksosrør, og en diffusor plassert sentralt i bakfangeren.

Denne er for øvrig støpt i CFRP (karbonfiber-forsterket plast) – et materiale som også benyttes i bilens tak. Den bidrar til å redusere vekten, samtidig som tar seg flott ut med et tak som eksponerer dette hi-tech-materialet.

BMW 6-serie gir en fantastisk kombinasjon av sport og komfort som du finner i få andre biler, og med M6 Gran Coupe setter de kronen på verket.

Det at herligheten vil koste rundt to millioner kroner begrenser kundegruppen til en håndfull. Og i Norge er det vel strengt tatt smartere å velge 650i xDrive med drift på alle fire.

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: