Ford Kuga: Ny Kuga på hjemmebane - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
34 bilder i galleri
Ny Kuga på hjemmebane
FØRSTEINNTRYKKET: Andre generasjon Kuga kommer snart til en Ford-forhandler nær deg. For å slippe å vente, dro vi til fabrikken i Valencia for en første prøvetur.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Egentlig kommer dette generasjonsskiftet altfor tidlig. De fleste bilmodeller har normalt en livssyklus på 8-10 år, men Kuga har bare eksistert siden 2008. Likevel velger Ford å stoppe produksjonen av denne og i stedet satse på en ny, global modell.

En nesten identisk bil har vært på markedet i USA i snart et år som Escape, og det skal også bygges en søstermodell i Kina. Med 80 prosent felles komponenter sparer Ford penger på utvikling og produksjon.

Mer plass, smart tilgang
Nye Kuga er større enn sin forgjenger – lengden er økt med 81 mm – noe som primært kommer til syne i bagasjerommet som har vokst med 46 liter. Noen liter til kan man hente ut ved å sette bakseteryggene i en mer oppreist stilling enn normalt.

Rommet har et fleksibelt gulv som kan legges i to nivåer, og man oppnår et langt, flatt gulv dersom man legger ned baksetene. Som tilleggsutstyr kan Kuga leveres med håndfri åpning av bagasjerommet – man fører bare en fot under støtfangeren for å starte prosessen.

Ford har tatt flere grep for å oppnå minst mulig støy i nye Kuga. Blant annet har de benyttet høyfast stål for å få oppnå en lettere og stivere konstruksjon, økt tykkelsen på siderutene og lagt inn ekstra foringer.

Hjemmesnekret
Systemet for firehjulsdrift er Fords eget. Det fordeler kontinuerlig kreftene dit de best kan nyttiggjøres. Ved lave hastigheter er målet å gi best mulig grep og akselerasjon, ved høyere hastigheter skal det sørge for best mulige kjøreegenskaper.

Når bilen ruller uanstrengt på jevnt underlag går kreftene bare til forhjulene for å holde drivstofforbruket så lavt som mulig. Et display i instrumentpanelet viser hvordan kreftene fordeles til de fire hjørnene.

To motorer
I Norge leveres nye Kuga med to alternative motorer, en 2,0-liters diesel med 140 hestekrefter samt en 1,6-liters turbo bensinmotor med 182 hk.

Førstnevnte har 6-trinns manuell girkasse som standard, men kan mot et pristillegg på ca. 20.000 kroner leveres med Fords moderne toclutch-kasse, Powershift.

Bensinmotoren leveres kun i kombinasjon med automatgir, og Ford tror bare 10 prosent av norske kunder vil velge denne.

Godt utstyrt
Man kan velge mellom to utstyrsnivåer, Trend og Titanum. Selv på Trend får du bl.a. utstyr som automatisk cruisekontroll, nøkkelfri start, «Easy Fuel» som forhindrer fylling av feil drivstoff, bakkestartassistent og kjørecomputer.

Ford Motor Norge regner med at 90 prosent av Kuga-kundene vil bla opp ekstra for utstyrsnivå Titanum som bl.a. innbefatter 17-tommers aluminiumfelger, automatisk klimaanlegg, oppvarmet frontrute, seter i delskinn og automatisk fjernlys. Vel verd tillegget.

Under lanseringen i spanske Valencia kjørte vi biler med dieselmotor, en løsning som passer bra i denne modellen.

Gode kjøreegenskaper
Nye Kuga er meget godt støydempet, verken motor- eller veistøy er plagsomt. Kjøreegenskapene tenderer i sportslig retning samtidig som de komfortable sidene er vel ivaretatt.

Kuga har vært en av våre favoritter når det kommer til kjøreegenskaper, og den nye modellen tar opp arven fra forgjengeren. Det er lite som skiller Kuga fra vesentlig dyrere premimum-modeller på denne fronten.

Effektiv Powershift
Den manuelle girkassen fungerer fint, og et solid dreiemoment sørger for at Kuga er akselerasjonsvillig selv i høye hastigheter i sjettegir. Det er likevel liten tvil om at vi ville spandert tjue tusen ekstra for å få den kjappe og effektive Powershift-kassen.

En av fem norske SUV-kunder nøyer seg i dag med drift på to hjul, men dette er en nisje Ford foreløpig ikke konkurrerer i – de tilbyr kun firehjulsdrift på Kuga.

Nærmere sommeren kommer en 115-hesters dieselmotor, og da vil Ford Motor Norge ta opp til vurdering om de skal markedsføre denne med ren forhjulsdrift.

Fakta Ford Kuga 2,0 TDCi 140 hk Powershift Titanium

Motor:

4-sylindret turbo dieselmotor, 1997 ccm.

Effekt:

103 kW (140 hk) v/3750 o/min.
320 Nm v/1750-2750 o/min.

LxBxH:

452 x 184 x 170 cm.

Akselavstand:

269,0 cm.

Egenvekt m/fører:

1692 kg.

Bagasjerom:

456-1653 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

11,2 sek.

Toppfart:

187 km/t.

Snittforbruk:

0,62 l/mil.

CO2:

162 g/km.

Pris:

kr 425.900

Konkurrenter: Volkswagen Tiguan, Toyota RAV4, Volvo XC60, Mazda CX-5, BMW X3 med mange flere

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: