Audi S3: Her er Audi S3 Sportback - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
Her er Audi S3 Sportback
Kompakt familiebil med praktiske egenskaper og topp ytelser – det er i korte trekk hva Audi tilbyr når de nå lanserer S3 Sportback.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Den har de samme egenskapene som en ordinær A3 Sportback, men ytelser som konkurrerer med ekte sportsbiler. Hva sier du til 0-100 km/t på fem blank og potensiell toppfart på 250 km/t?

Som i forrige generasjon S3 er motoren en 2,0-liters TFSI, men her er den trimmet opp til hele 300 hestekrefter. Maks effekt er på plass ved 5.500 omdreininger mens du har et dreiemoment på 380 Newtonmeter i hele området mellom 1.800 og 5.500 omdreininger. Det heter skyv!

Men tro ikke at det betyr at du må tanke i ett sett – snittforbruket er på respektable 0,69 liter på mila, 0,15 l/mil mindre enn forgjengeren. Audi lover et lydbilde som står i stil med ytelsene når du stiller Audi Drive Select-systemet, som er standard i S3 Sportback, på Dynamic.

Best med S tronic
Raskest og mest effektiv er bilen når du velger 6-trinns S tronic girkasse med dobbel clutch. Da gjør den null til hundre på 5,0 sekunder mens du trenger et halvt sekund mer med manuell girkasse.

Uansett girkassevalg er det tett mellom trinnene i de lavere girene. 6. gir er i begge tilfeller lagt høyt for å spare drivstoff når du cruiser uanstrengt i høye hastigheter.

Bilen har selvsagt Audis Quattro-system for å få kreftene effektivt overført til underlaget.

Fremre aksel er strukket 52 mm lengre forover enn på den utgående modellen. Den er tiltet 12 grader bakover for å få en best mulig vektfordeling, og vekten på motoren er redusert med fem kilogram. Vektfordelingen mellom front og bakvogn er 59:41.

Nærmere asfalten
Sportsunderstell gjør at S3 Sportback ligger 25 mm nærmere bakken enn en tilsvarende A3, og progressiv styring skal bidra betydelig til sportslige kjøreegenskaper når du utfordrer bilen på svingete landevei, samtidig som den er lett når du manøvrerer deg inn i et parkeringshus.

Standard hjulutrustning på S3 Sportback er 18-tommere og dekk med lav rullemotstand i dimensjon 225/40. Caliperne på de kraftige bremsene, som måler 340 mm i diameter foran, er sortlakkerte med S3-logo. Om ønskelig kan du få dem lakkert røde.

Audi Drive Select er standard i S3 Sportback. Systemet påvirker gassrespons, girskift og styring i sportslig eller mer komfortabel retning avhengig av dine ønsker.

Nye S3 Sportback veier 1.445 kg – 70 kg mindre enn forgjengeren. Mesteparten av reduksjonen skyldes et lettere karosseri.

Bilen debuterer på Genève-utstillingen neste måned og kommer på markedet til høsten.

LES OGSÅ: 300 hester i ny S3

FØLG OSS PÅ VÅR FACEBOOK-SIDE - KLIKK LIKER OG VI OPPDATERER DEG!

HOLD DEG OPPDATERT MED DAGLIGE NYHETSBREV – REGISTRER DEG GRATIS HER!

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: