Volkswagen Golf: En dag med 4Motion - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
26 bilder i galleri
En dag med 4Motion
Mange tror de trenger en SUV, mens de egentlig bare er ute etter god fremkommelighet. Da kan Golf 4Motion være et godt alternativ.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Når man har kjørt en bil med drift på alle fire gjennom en snørik vinter eller to, står 4WD høyt på ønskelista neste man skal anskaffe seg ny bil.

Det gjenspeiles i registreringstallene – nesten 30 % valgte firehjulsdrift på sin nye bil i fjor, opp fra 22,5 % fem år tidligere.

Pop med 4WD
Selvsagt er det økte utvalget av små og store SUVer en viktig årsak, men stadig flere «vanlige» biler får også mulighet for firehjulsdrift. Hos Volkswagen er andelen firehjulsdrift 26 %, hos merker som Audi og BMW ligger den på rundt femti prosent.

Mens firehjulsdrift kun ble assosiert med noen få spesialmerker for 15-20 år siden, er det i dag noe «alle» tilbyr – produsenter som Audi og BMW gjerne i de fleste modeller.

Så er også tilfelle hos Volkswagen – her får du selvsagt 4Motion i SUVene, Tiguan og Touareg, men også i Passat, Sharan, Caravelle / Multivan, og nå – i nyeste utgave av Golf.

Tradisjonelt har en av fem Golf-kunder valgt firehjulsdrift, men importøren håper flere vil betale for å få en bedre helårsbil nå som den nye modellen er på plass.

Økt utvalg
Tidligere fantes kun én Golf med 4Motion - en 2,0 TDI med 140 hk og utstyrsnivå Highline. Nå kommer nye Golf med større utvalg – 1,6 TDI iComfortline eller Highline, samt 2,0 TDI Highline. Dermed blir prisen for rimeligste Golf med 4Motion like over kr 300.000.

6-trinns manuell girkasse er standard og eneste alternativ, og ifølge importøren er det ingen planer om å lansere kombinasjonen 4Motion og DSG. Med ett eneste inntak – det kommer en ny Golf R med denne kombinasjonen til høsten. Ulempen er at med 290 hk og stiv prislapp blir denne uoppnåelig for de fleste.

Hva som også kommer til høsten og fenger langt flere interessenter, er en ny Golf stasjonsvogn. I motsetning til dagens modell som er basert på en Jetta og bygges i Mexico, skal den nye bygges på MQB-plattformen (som Golf VII) på en ny fabrikk i Mosel i Tyskland.

De som har sett bilen sier den ser ut som en krympet Passat, og det snakkes allerede om en Golf Alltrack basert på den suksessen man har opplevd med Passat etter å ha lagd en slik variant.

På glattisen
Vi tilbragte en dag på islagt vann med de fleste av Volkswagens 4Motion-modeller - Golf, Passat Alltrack, Tiguan, Sharan og Touareg. Dette er en nyttig øvelse man burde gjennomgå med visse mellomrom, for i trygge former å teste ut sine evner som sjåfør på vinterføre.

Noen slalåmrunder med en Touareg demonstrerer at store, tunge SUVer (egenvekt ca. 2,2 tonn) lever sitt eget liv og kan være uregjerlige på glatta. Langt mer medgjørlig er faktisk en Sharan, for selv om den har omtrentlig de samme målene, er den ca. 300 kg lettere.

Etter som mål og vekt krymper, blir mulighetene for å kontrollere bilen større, og en Tiguan er langt mer medgjørlig enn storebror. Vi endte dagen med noen runder på en rask bane på isen, og til det formålet ble Passat Alltrack og Golf 4Motion benyttet.

Alle VW-modeller har fjerde generasjon Haldex, med unntak av Golf som har det siste tilskuddet på stammen – Haldex 5.

LES: Mer om Golf 4Motion

Effektivt
Det er selvsagt umulig å sammenligne de to systemene når de er montert i forskjellige biler, men på papiret skal den femte generasjonen være kjappere, lettere og ikke minst – ha en enklere konstruksjon enn forgjengeren.

Det er morsomt å tøye en Golf 4Motion på bane hvor man virkelig har behov for ekstra skyv og grep fra bakhjulene for å ta seg gjennom glatte svinger.

Bilen er meget lett å kontrollere, systemet virker raskt og effektivt og de elektroniske hjelpemidlene trår til når de trengs, uten å drepe kjøregleden. Om du foretrekker breisladd fremfor effektiv kurvekjøring, er det greit å vite at ESP kan kobles helt ut i Golf 4Motion.

Svært mange vil få dekket sine behov for en god vinterbil gjennom en Golf 4Motion. Unntakene er blant annet de som trenger mer bakkeklaring – da er fortsatt en SUV eller en Allroad med justerbar luftfjæring det rette alternativet.

Priser Golf 4MOTION

Comfortline105 TDI

kr 301.500

Highline 105 TDI

kr 323.200

Highline 150 TDI

kr 336.200

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: