Nissan Juke: Lommerakett - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
93 bilder i galleri
Lommerakett
FØRSTEINNTRYKK: Liker du Nissan Juke? Da kommer du virkelig til å like Nismo-utgaven. Liker du ikke Juke? Vel, gi den en sjanse likevel, det fortjener den.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

La oss få førsteinntrykket ut av veien først: Jukes utseende.

Helt siden Juke ble lansert, har den splittet meninger mellom de som enten elsker den eller hater den.

Uansett hva man måtte mene, er det er ikke mange biler på markedet i dag – uavhengig av pris – som har en så særegen og lettgjenkjennelig design som Juke. Med Nismo-stylingen er den tatt enda et steg videre.

Men et stilig utseende betyr lite om ikke resten av bilen leverer, så det er godt å fastslå at det er noe ekstra ved hvordan Juke Nismo oppfører seg på veien også.

Mellom grillen og torpedoveggen står 1,6-literen som Juke allerede har hatt tilgjengelig en stund, men den er nå lettere trimmet til 200 hestekrefter.

Drøyt 1300 kilo bil flyttes fra 0-100 på 7,8 sekunder, godt hjulpet av en tettsteget manuell kasse med seks trinn.

Sprek motor
Motoren skyver godt og jevnt gjennom hele turtallsregisteret, og den føles langt mer som en to-liters motor uten turbo enn som den turbomatede 1,6-literen den er. Turboforsinkelse er helt eliminert.

Til tross for Jukes proporsjoner, merker man ikke mye til at tyngdepunktet er høyere enn i andre biler. Understellet er stivere enn i den ordinære Juke, men det er likevel ikke ukomfortabelt. Svinger slukes med største fornøyelse, og Alcantara-setene holder deg godt fast.

Det er på de smale, svingete fjellveiene Juke Nismo trives best. Selv om den klarer seg godt på motorveien, blir vind- og motorstøy tydelig når farten nærmer seg tre-sifret. Sjettegiret kunne med fordel vært litt lengre i steget. 2000 omdreininger i sjettegiret har man allerede ved 80 kilometer i timen.

Men selv om motoren kjennes ut som den er større enn den faktisk er, høres den ikke slik ut. Lydbildet er flatt og enkelt, og ikke særlig inspirerende.

Manuell eller automat
Innvendig bør Juke Nismo være kjent for alle som har vært borti Juke. Forandringene ligger hovedsaklig i de tidligere nevnte setene, og et ratt kledd i Alcantara og skinn. Godt å holde i, godt å bruke – styringen er godkjent.

Innvendige dimensjoner er som Juke for øvrig – med et praktisk rom under det vanlige gulvet i bagasjerommet.

Det er vanskelig å finne direkte konkurrenter til Juke Nismo, men det nærmeste må være Mini Countryman Cooper S.

Juke Nismo kan leveres med drift enten på forhjulene eller på alle fire. Manuell girkasse fås kun i kombinasjon med forhjulstrekk, mens firehjuldrift kommer kun med en CVT-automatkasse. Automat og firehjulsdrift koster omtrent 50.000 kroner mer enn forhjulstrekkeren.

Bilen kan bestilles nå, og levering er forventet å starte i april.

PS!
Det er mer i vente fra Nismo-avdelingen til Nissan. Mer om dette kan du lese i neste nummer av Bil.

 

FAKTA Nissan Juke Nismo (2WD)

Motor:

4-sylindret turbo bensinmotor, 1618 ccm.

Effekt:

147 kW (200 hk) v/6000 o/min.
250 Nm v/2400-4800 o/min.

LxBxH:

417 x 177 x 157 cm.

Akselavstand:

253 cm.

Egenvekt m/fører:

1368 kg.

Bagasjerom:

251-830 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

7,8 sek.

Toppfart:

215 km/t.

Snittforbruk:

0,69 l/mil.

CO2:

159 g/km.

Pris:

kr 348.800

Konkurrenter: Mini Countryman Cooper S

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: