McLaren : McLaren P1 i tall - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
McLaren P1 i tall
Teller du bare antall sylindre og hestekrefter, kan du se en annen vei. Men dersom prestasjoner og kjøreegenskaper er viktigst, vil du nok drømme om å skaffe deg en McLaren P1 resten av livet - om du da ikke skulle vinne et tosifret millionbeløp i Lotto.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Sist høst møtte vi P1 som konsept i Paris, der vi også hadde en hyggelig prat med designeren bak den nye superbilen, Frank Stephenson.

Nå er det bare noen dager til den får sin offisielle debut på bilutstillingen i Genève. Og for å unngå lekkasjer slipper McLaren nå de første bilder og informasjon av det ferdige produktet.

Drivlinjen er selvsagt vital i en supersportsbil, men her finner du ingen tung V12 med et gigantisk slagvolum. I stedet er P1 utstyrt med IPAS – for Instant Power Assist System – et system utviklet i Formel 1.

Kraftig tospann
En 3,8-liters twin turbo V8 bensinmotor sitter midtmontert bak de to setene, og sammen med en kraftig elmotor leverer den en maks effekt på 916 hestekrefter og et dreiemoment på 900 Newtonmeter.

IPAS gir den lette P1 en formidabel akselerasjon – null til hundre på under tre sekunder, til to hundre på under syv og til tre hundre på under 17 sekunder. Sistnevnte er hele fem sekunder raskere enn legendariske McLaren F1.

Toppfarten er elektronisk sperret, men ikke før nåla når 350 – det burde vel dekke behovet for de fleste.

Siden konseptbilen ble vist i Paris sist høst har McLaren bedt om innspill fra potensielle kunder på hva de mener om designen. De var samstemte om at det ikke burde foretas mer endringer enn strengt tatt nødvendig – bilen svarte perfekt til deres forventninger.

Så dermed er konseptet realisert med minimale endringer. Faktisk er eneste endring spesielle luftinntak foran forhjulene som hjelper på kjøling og aerodynamikk.

Begrenset opplag
McLaren har også tenkt grundig gjennom hvor mange P1 de kan selge, og de har annonsert at de stopper produksjonen ved 375 eksemplarer. Dermed er sjansene for å møte en P1 i trafikken mikroskopiske, men har du sett en, vil du neppe glemme den så fort.

Nå er det jo også begrenset hvor mange som er villige til å spandere 866.000 pund på en sportsbil, det blir nemlig prislappen – eksklusiv avgifter.

Da får du til gjengjeld en bil som er like klar for banebruk som for landeveien, med en standard utstyrsliste som dekker de fleste behov. Tilbehørslisten er av samme grunn meget kort, med skreddersydd utstyr for bagasjerommet som et av innslagene.

Dekkene til P1 er utviklet i tett samarbeid med Pirelli. En annen Formel 1-leverandør som har vært med på utviklingen av superbilen er Akebono som har ansvar for bremseavdelingen, her er det karbon-keramiske skiver av en type som tidligere kun er benyttet i flyindustrien.

Skulle du komme over et eksemplar av McLaren P1 utenfor en restaurant i en utslippsfri bysone, så vit at eieren trolig har kommet seg dit på lovlig vis. Med en snittfart på 50 km/t har nemlig P1 en ren elektrisk rekkevidde på 20 kilometer – uten antydning til lokale utslipp.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: