-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Alfa blant stjernene
Ingen tvil om at Alfas nye 4C var blant stjernene i Genève. Ikke først og fremst på grunn av designen – mest på grunn av teknologien.
Jeg skal komme tilbake til utseendet etterpå. Men kan du huske den gangen du ba ut det du trodde var skolens flotteste og kuleste, men da du møtte ham / henne for alvor og så ham / henne inn i øynene, så var det noe der som ikke helt stemte.
Tilsvarende hadde jeg det her.
Men la oss starte med solsiden – og det var masse sol her. Sentralmotor, for eksempel.
FerrariLaFerrari var ikke den eneste italienske debutanten med motoren i midten i Genève i år nei. Det er den samme 1kommasnaue8-liters motoren du finner i Giulietta, men her i en åpenbart litt kraftigere versjon.
Skjønt når jeg sier åpenbart, så er det ikke så veldig åpenbart allikevel. Det eneste jeg nemlig har oppdaget foreløpig, når det gjelder hester og vekt, er at de snakker om godt under 4 kg pr. hk – og det er vel kjent at bilen ikke er så langt unna 850 kg (det er også sensasjonelt).
Disse hestene sendes bakover selvfølgelig – det er første gang siden den siste Duetto Spider i 1996 at du kan få en Alfa som driver der også Porsche eller BMW sier at potente ting skal drives fra.
Mellom bakhjulene og motoren befinner det seg en sekstrinns dobbeltclutch-kasse med mikrosekunds-kapabilitet.
Karbon
Noe av årsaken til den lave vekten er bruk av mengder av karbonmaterialer i den bærende avdelingen – det låter nesten McLaren, og det er derfor ganske ubegripelig at denne bilen skal kunne koste under 50.000 euro.
Riktignok sa Alfa-folket ved premieren at man først skal lage en egen serie Launch-modeller til 60.000 euro, men så, til høsten, skal bilen ut i vanlig salg via vanlige Alfa-forhandlere.
Noen mer eksakt pris da, fikk vi ikke, men vi må kunne regne med at denne skal posisjoneres for å kunne konkurrere med folk som Cayman, eller hvis vi ser mer i retning av komfortklassen, med biler som Audi A5, BMW 328i og Mercedes-Benz C350.
For USA
Ikke minst er denne posisjoneringen viktig for USA. «Dette», ble det nemlig sagt, «er den ideelle bilen for å gjeninnføre Alfa Romeo på det amerikanske markedet».
Og Sergio Marchionne, topp-duden for Fiat/Alfa/Ferrari/Chrysler, har lovet å øke Alfa-salget med tregangeren, til 300.000, innen utgangen av 2016 – ikke minst ved å innføre åtte nye modeller i perioden (hvorav denne er den første) og ta med seg modellene til USA.
Da vi første gang så 4C-forslaget her i Genève for to år siden var vi alle enige om at den slektet ikke så rent lite på den eksklusive 8C. Og at den var lett forminsket på en særdeles vellykket måte.
Ikke helt som forventet
Og det er her jeg begynner å føle en viss uro. For etter å ha sett mer på denne enn på noen andre modeller på årets Genève-utstilling, begynner jeg å lure på om jeg ikke egentlig synes den ser ut som en litt masete Lotus Exige.
Det er veldig brå overgangen i kurvene, få linjer som holder en tone særlig lenge og nesten ikke en rolig flate. Men det er også mulig at det er øynene som ødelegger alt for meg.
I stedet for å samle et utsøkt utvalg juvel-aktige krystaller i en lysgivende enhet, har de kastet på en grå klump som ser ut som noe man plutselig kom på der man satt og designet en byggesettbil for Kinderegg.
Ikke bare gjør fargen at den ser ut som en etterpåklatt, men alle lysåpningene - to store og i hvert fall fem på hver side - gjør at det er vanskeligere å se henne i øynene enn den skjeløyde kjæresten du i sin tid ga opp å date – for du visste ikke hvor du skulle rette ditt eget blikk.
Kanskje venner jeg meg til det, kanskje oppdager jeg at hun er en virkelig skjønnhet, men – selv om slikt er flaut å innrømme – akkurat nå er jeg mer interessert i det hun har under klærne.
Mens du venter på å få se bilen kan du jo hygge deg med denne videosnutten som viser glimt fra Alfas fargerike historie.