Ford Fiesta: Lommerakett fra Ford - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
33 bilder i galleri
Lommerakett fra Ford
FØRSTEINNTRYKK: I løpet av april vil du se nye Ford Fiesta ST på norske skilter – den første produksjons-Fiesta som klarer 0 til 100 km/t på under 7 sekunder.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Ford Fiesta ST har lange tradisjoner å leve opp til. Fiesta-modeller som XR2 fra 1981, XR2i, RS1800 og RS Turbo etterfulgt av den første Fiesta ST i 2005, har lagt grunnlaget for dagens dynamiske utgave av Fiesta.

Nykommeren drives av Fords turbomatede 1,6-liters EcoBoost-bensinmotor som klarer 0-100 km/t på 6,9 sekunder ved hjelp av 182 hk og 240 Nm dreiemoment. Likevel nøyer bilen seg med 0,59 liter pr. mil, med et tilhørende utslipp av CO2 på forholdsvis moderate 138 g/km.

Skivebremser bak
Blant eksteriørdetaljene vi legger merke til er den spesielle ST-stylingen, spoileren bak og den trapesformede grillen med bikubemønster. Fiesta ST har også for første gang Recaro-seter som standard.

Ford har også gitt Fiesta ST skarpere styring, nytt hjuloppheng både foran og bak og bremseskivene foran er 20 prosent større enn på standardutgaven. I motsetning til den vanlige Fiesta har ST også skiver bak.

Elektronisk stabilitetskontroll og en forbedret versjon av Fords dynamiske «Torque Vectoring Control» gir sitt bidrag til en sportslig og morsom kjøreopplevelse som følger opp de forventningene som bygges opp i det vi setter oss inn i de sportslige Recaro-setene, starter motoren og opplever den gromme motorlyden.

LED kjørelys
Halogen- og LED kjørelys hører til standardoppsettet her hjemme, mens du må over på ekstrautstyret hvis du vil ha navigasjon, oppvarmet frontrute, regnsensor, dekktrykksvarsler og stilpakke med røde bremsekalippere. Velger du full pakke nærmer prisen seg 360.000 kroner. Ryggekamera kan ikke leveres.

Fords stemmeaktiverte kommunikasjonssystem med nødhjelpsassistanse, kalt SYNC, hører også til standardutstyret.

Dette systemet ringer automatisk nærmeste alarmsentral dersom bilen utsettes for en trafikkulykke som løser ut en kollisjonspute. En innspilt melding gir beskjed om at det har skjedd en ulykke og hvor bilen befinner seg.

Nykommeren er på plass i Norge i løpet av april. Ford Motor Norge regner med at omtrent like mange norske kunder vil bli forelsket i Fiesta ST som i Focus ST – det vil si et salgstall i år på 60 biler.

FAKTA Ford Fiesta ST

Motor:

4-syl. bensin, 1596 ccm

Effekt:

134 kW (182 hk) v/5700 o/min.
240 Nm v/1600-5000 o/min.

Mål:

398 x 171 x 146 cm (L/B/H)

Akselavstand:

249 cm

Egenvekt m/fører:

1163 kg

Bagasjevolum:

276 liter

Aks. 0-100 km/t:

6,9 sek.

Toppfart:

220 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,59 l/mil

CO2-utslipp:

138 g/km

Pris fra:

kr 331.400

Lansering i Norge:

April.

Konkurrenter: Bl. a. Skoda Fabia RS, Mini Cooper S og VW Polo GTI.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: