-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mitsubishi i spagat
Mitsubishi hadde en pickup i konseptform på Genève-utstillingen. Praktfull. Dessuten dro de elbil-strikken enda litt lenger.
For en som hadde erklært turen til årets Genève-utstilling som en solidaritetsgreie med de tunge, (kanskje litt pompøst, men jeg kjørte faktisk en Amarok ned, og hjem igjen - mer om det senere, og – kanskje – et annet sted) var Mitsubishi-standen en skikkelig opptur.
For der sto en nydelig, lang, pickup. Glem at de kalte den en Sport Utility Hybrid Truck – dette var morgendagens «keep on truckin’» oppfordring, og jeg sier ja takk.
Stiligere enn de fleste i Genève i år, uansett om vi snakker minikonsept eller superbil – denne var i tet, og med en ganske morsom oppskrift. For eksempel hybrid-løsningen.
Der en Ford Ranger med greie spesifikasjoner slipper løs 264 gram CO2 per kilometer, slipper denne ut rett under 150. I fall jeg trengte et CO2-alibi, mener jeg.
Oppskriften er 2,5-liters diesel, med en elektrisk motor foran. Den kan både supplere forbrenningsmotoren og operere på egen hånd. Dual-design kaller de av en eller annen grunn denne oppskriften, og sier at det er første gang hybrid er bygget inn på en en-tonns truck.
Du vil finne mye fra denne i Hybrid-Outlanderen som er på vei til landet nå, men der finner du nok ikke linjene fra denne GR-HEV (som den heter) ennå. Designet i USA, og med lite overheng foran men masse bak, ser den veldig futuristisk ut.
Det ser også nesten som om det korte planet bare er hengt på som en etterpå-idé, for hvis du tar panseret og den firedørs coupéen og trekker en linje bakover som følger bakruta, har du egentlig en ganske kompakt fastback, av den typen man kunne tenkt seg at Saab ville presentere i konseptform.
Men her er den som pickup, med en av utstillingens mest skarpt skulpturerte sider – linjen er forhjulene, og oppover bak bakdørene er praktfull 60-talls.
Sa jeg at jeg likte den.
CA-MiEV var litt mer forutsigbar. En litt større enn I-MiEV elbil, der CA betyr Compakt og Avansert, og det ligger kanskje i elektropakken. 28 kWh batteri og en lettvekts 80 kW driv/generator enhet skal kunne gi tre ganger så lang rekkevidde som i-MiEV har: 300 km loves det.
Mitsubishi antyder også at bilen kan utstyres med en “range extender” og lover muligheter for trådløs lading. Dessuten kan den sende deg en mail hvis den blir stjålet, men det er ikke akkurat oppsiktsvekkende lenger.
Nå heller fabrikken vann i blodet på oss og sier at dette ikke er ment som noen erstatning for dagens I-MiEV.
Ingen antydning i det hele tatt om at den skal produseres, selv om de snart må gjøre noe mer dersom de skal nå målet om at 20 prosent av alle Mitsubishiene skal være elektriske innen 2020.
Men i det minste viser denne at Mitsubishi kan tenke fullskala når de tenker elektrisk, og innenfor ganske moderate mål (405 x 178 x 155 cm på 255 cm akselavstand bredde og høyde som Leaf, men legde og akselstand er mindre) har de klart å tegne et ganske moderne karosseri.
De skryter av luftmotstandskoeffisienten som er nede på 0,26, men vi kan vel være enige om at selv om boomerang-formede lys (eller Nike figur som er en referanse kanskje flere har kjennskap til) hører hjemme på en moderne bil, har de kanskje tatt hekken litt for langt her?