-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
LaFerrari på Pininfarinsk
Det var ikke Pininfarinas forslag som ble til FerrariLaFerrari. Men de var med i de innledende rundene. Nå vises noen av forslagene som ikke ble noe av.
Men la oss begynne med Pininfarina. Det er ikke så mange år siden selskapet sto på gravens rand, og de har ikke tjent penger siden 2004.
Men reforhandlet gjeld, salg av en fabrikk og bedret ordreinngang gjør at de nå kan vise svarte tall igjen.
Riktignok har de fremdeles negativt driftsresultat, men bunnlinjen er svart med en netto fortjeneste på nesten 33 millioner euro.
Det må til, de har fremdeles en gjeld på rundt 150 millioner euro som skal betjenes og nedbetales. Men akkurat som Bertone viser de at de ligner litt på katta når det gjelder antall liv.
Da vi sto rundt den nydelige barchettaen i Genève, den som var oppkalt etter avdøde Pininfarina-sjefen Sergio, ble vi fortalt at selv om Ferrari for lengst har fått sin egen robuste designavdeling (Flavio Manzoni, ex-designsjef hos Fiat og deretter noen år som sjef for Advanced design hos Volkswagen, er sjef der) deltok Pininfarina i konkurransen om LaFerrari-designen også.
SE: LaFerrari
Men det var vel naturlig at den bilen ble gjort hjemme, her er det nesten umulig å avgjøre hvor konstruksjon slutter og design begynner. Paolo Pininfarina sa det egentlig ganske bra: «den bilen er så åpenbart gjort ut fra funksjon».
Underforstått: Der er det ikke mye form.
For oss som aldri får nærkontakt med en Ferrari LaFerrari har fabrikken lånt bort et par av arbeidsforslagene til museet i Maranello, Galleri Ferrari som det heter. Der kan man på nært hold studere to av de forslagene man vurderte da man jobbet med F150-prosjektet.
En av tilskuerne var såpass imponert at han la ut to videoer av besøket sitt på YouTube, du kan se dem her.
Det er imidlertid ikke noe som tyder på at noen av dem er Pininfarinas forslag. Men bare vent, før eller senere dukker nok de første glimtene opp av hvordan de hadde tenkt å legge til litt form også.
Snurr film: