Porsche 911: Porsche topper 911 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Porsche topper 911
Til høsten er det 50 år siden Porsche 911 debuterte på Frankfurt-utstillingen. En passende anledning for å lansere den nye toppmodellen – 911 Turbo.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Ny firehjulsdrift, aktiv bakakselstyring, adaptiv aerodynamikk, LED hovedlys – innovasjonene er mange i nye 911 Turbo som får sin verdenspremiere i Frankfurt i september.

Vi kan allerede avsløre de fleste detaljer og by på mange bilder av modellen som fyller rollene som banebil, hverdagsbil og teknologisk plattform.

Sentralt står det nye lettvekts-plattformen med en akselavstand som er strukket med 100 mm fra forrige generasjon 911. PDCC aktivt anti-roll-system som øker de dynamiske egenskapene, tilbys for første gang i 911 Turbo-modellene, og er standard i Turbo S.

Kniper tideler
Toppmodellen har også Sport Chrono-pakke med dynamiske motorfester og PCCB keramiske bremser som standard. Resultatet er at den gjør en runde rundt Nordsløyfa – selvsagt med standard dekk – på godt under 7.30 – det betyr kjapt!

Standard er også en «sound symposer» som sørger for at de som befinner seg om bord får maksimalt ut av motorlyden.

Motoren er en 6-sylindret 3,8-liters boxer med direkteinnsprøyting og to turboer. 911 Turbo byr på 520 hestekrefter mens Turbo S har 40 hk mer.

Ikke manuell
Kreftene fordeles til alle fire hjul gjennom en 7-trinns PDK-kasse (dobbel clutch). La du merke til at jeg ikke skrev manuell? Det får du ikke lenger.

For å spare noen dråper drivstoff har bilen auto start/stopp, og til å ha så kraftig motor er forbruket oppsiktsvekkende lavt – 0,97 liter på mila er 16 prosent lavere enn hva forgjengeren kunne skilte med.

911 Turbo med Sport Chrono-pakke gjør null til hundre på 3,2 sekunder – et tidel raskere enn forrige generasjon Turbo S. Nye 911 Turbo S gjør sprinten på 3,1 sekund og har en toppfart på 318 km/t.

Attraktiv hekk
Turbo-utgavene er de bredeste av 911-modellene, 28 mm bredere enn Carrera 4. Den et lett gjenkjennelig på de store luftinntakene i bakskjermene og på 20-tommers spesialfelger. Turbo S har LED kjørelys og kamerastyrte LED hovedlys.

Porsche tar i bruk aktiv styring av bakakselen i nye 911 Turbo. Styrevinkelen kan justeres med inntil 2,8 grader, avhengig av hjulenes hastighet.

Ved hastigheter under 50 km/t svinger bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Det tilsvarer en forkortelse av akselavstanden på 250 mm og er meget effektivt i trange kurver og ved parkering i trange omgivelser.

I hastigheter over 80 km/t styrer bakhjulene parallelt med forhjulene – det virker som en virtuell forlengelse av bakakselen med 500 mm og gir sportsbilen økt stabilitet i høye hastigheter.

Aktiv aerodynamikk
For første gang tar Porsche i bruk aktiv aerodynamikk (PAA) på 911 Turbo. Det består av en uttrekkbar frontspoiler med elementer som kan styres pneumatisk, og en bakvinge som kan justeres i tre steg.

Når man ønsker best mulig dynamiske ytelser på bane kjøres spoilerne ut maksimalt. Systemet kan alene utgjøre to sekunders differanse på en runde rundt Nordsløyfa.

911 Turbo-modellene har fått helt nytt interiør, basert på det vi finner i Carrera-modellene. Turbo S har et spesielt velutstyrt interiør i fargekombinasjonen sort / carrerarødt, adaptive sportsseter med 18-veis justering og minnefunksjon. Et Bose lydanlegg er installert som standard.

Som tilleggsutstyr kan du velge bl.a. hi-fi fra Burmester, radarstyrt cruisekontroll og kamerabasert skiltgjenkjenning, for bare å nevne noe av utvalget.

De nye 911 Turbo-modellene kommer på markedet i september. I Tyskland koster 911 Turbo 162.055 euro, mens Turbo S har en pris på €195.256.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: