Peugeot 208: GTi Junior - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
43 bilder i galleri
GTi Junior
FØRSTEINNTRYKK: Peugeot har laget en morsom lommerakett basert på småbilen 208. Vi har kjørt den.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

GTi-emblemet har vært fraværende hos Peugeot de siste årene. Det betyr ikke at de har manglet heftige småbiler, bare at de har båret betegnelsen RC i stedet for GTI. Men nå er den klassiske betegnelsen tilbake, og 208 GTi gjør ingen skam på denne.

GTi-utgaven leveres kun med tre dører for å fremheve de sportslige egenskapene. Sporvidden er utvidet med 10 mm foran og 20 mm bak, og den har 17-tommers felger med dekk i dimensjon 205/45-17.

Bilen har tøffe styling-detaljer i fronten, rundt skjermene og langs kanalene. Nederst i bakre støtfanger sitter en diffuser integrert, og eksosanlegget ender i doble, trapesformede blanke rør.

Interiør i stil
Sportssetene gir meget god sidestøtte og er trukket i skinn og stoff. Det tykke rattet er kledd med perforert skinn, mens girspak og pedaler er utført i aluminium. Interiøret er dominert av sort med røde kontraster.

Instrumentene sitter uvant høyt, og krever noe tilvenning. Midt på dashbordet sitter en stor berøringsskjerm som lar deg betjene radio, Bluetooth håndfri telefon, avspilling av musikk samt navigasjon og kjørecomputer.

Chassiset er perfeksjonert for å gi sportslige egenskaper med spesialtilpassede fjærer og dempere, ekstra stabilisatorstag og forsterkninger i konstruksjonen. Ventilerte skivebremser med godt synlige røde calipere sørger for gode stoppegenskaper.

Turbo power
Motoren er en 1,6-liters turbo bensinmotor – en frukt av samarbeidet mellom PSA og BMW. I 208 GTI byr den på hele 200 hestekrefter og et saftig dreiemoment.

Siden lyd er en viktig ingrediens i kjøreopplevelsen, har ingeniørene sørget for å perfeksjonere denne. Brummingen er på ingen måte plagsom, og vi kunne gjerne akseptert enda mer godlåt under sportslig kjøring.

Den 6-trinns girkassen er tettsteget, og du er aldri i tvil om du treffer riktig gir når du beveger deg opp- og nedover i registeret.

Med 208 GTI har Peugeot konstruert en liten hverdagsbil som ivaretar egenskapene som har gjort 208 til en av Europas mest solgte biler, krydret med sportslige sider og beskjedent forbruk. Og selv om den er sportslig og leken, er komforten vel ivaretatt.

Fakta Peugeot 208 GTI

Motor:

4-sylindret turbo bensinmotor, 1598 ccm.

Effekt:

147 kW (200 hk) v/5800 o/min.
275 Nm v/1700 o/min.

LxBxH:

396 x 174 x 146 cm.

Akselavstand:

253,8 cm.

Egenvekt m/fører:

1235 kg.

Bagasjerom:

285 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

6,8 sek.

Toppfart:

230 km/t.

Snittforbruk:

0,59 l/mil.

CO2:

139 g/km.

Pris:

fra ca. kr 332.000

Konkurrenter: Volkswagen Polo GTI, Ford Fiesta ST, Renault Clio Renaultsport 200 Turbo

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: