Fiat 500: 500 for familien - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
500 for familien
FØRSTEINNTRYKKET: Det er lite annet enn navnet som er felles når Fiat legger en stor L til 500.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Sjelden har vi fått så mange smil som da vi allerede høsten 2007 rullet rundt i en Fiat 500. En bil vi hentet fra Italia før importen var i gang.

Blandingen av en fiks småbil og noe så sjeldent som et vellykket retrodesign sørget for at den ble en liten lykkepille for de accessoar-avhengige, enten de bodde på «Løkka» eller beste Jessheim vest.

Fiat hadde planen allerede da, utvikle 500 til et eget varemerke, litt etter modell av hva BMW har gjort med Mini.

Nå er andre trinn av planen satt i verk, Fiat 500L har lite felles med den lille retrobilen bortsett fra noen store, litt tilbaketrukne frontlykter som sammen med den tverrgående stripa i fronten selvsagt gir en viss familielikhet.

Ny plattform
Under skallet befinner det seg en helt ny plattform, som kommer til å finnes under en rekke av de nye produktene som kommer fra Chrysler og Fiat i tiden fremover.

Teknikken er imidlertid kjent materie, hovedmotorisering for 500L vil være en oppgradert versjon av den lille, tosylindrede Twin Air-motoren, som nå har fått 105 hester og 145 Newtonmeter ved 2000 omdreininger.

120 Nm har du faktisk tilgjengelig allerede fra 1750, noe som gjør at den lille motoren kjennes sterk fra lave turtall. Ulempen er til gjengjeld at turtallsområdet er relativt kort – det er fort gjort å «bruke opp» giret og bli liggende og presse mot toppen uten noe mer å hente.

Skal hente fra kompaktklassen
Hos Fiat-importør RSA tror salgssjef Espen Kristoffersen at de kommer til å hente kundene sine i det svært store kompaktsegmentet, også kjent som Golf-klassen.

Det er de trolig nødt til, fordi markedet for denne type kompakte flerbruksbiler har aldri slått spesielt godt an i Norge. Biler som Ford B-Max og Opel Meriva har fått gode omtaler, men ser ikke ut til å appellere til nordmenn som da heller går etter de små kompakt-SUVene, som Opel Mokka og Skoda Yeti.

Målet for 2013 er å selge 500 biler, det vil i så fall være tilsvarende det de har solgt av den vanlige 500en de siste årene.

Smart
Hovedargumentene for å gå for en bil som Fiat 500L er en rekke smarte løsninger, kombinert med en spiselig pris.

Med en startpris på 219.900 kroner, skal du skal lete for å finne noe som er like romslig og praktisk i det prisområdet.

Listen av smarte løsninger er lenger enn bilen:
Nedfellbart forsete sørger for at du kan laste gjenstander som er 2.40 m inne i den 4.15 meter lange bilen.

Baksetene kan skyves inntil 12 centimeter i lengderetning, noe som gjør at selv godt voksne kan sitte i baksetet. Fiat indikerer i reklamen at den skal kunne frakte fem velvoksne amerikanske basketballspillere og deres bagasje – vi fikk ikke testet.

Det romslige bagasjerommet kan enkelt deles opp i tre høyder, noe som gjør at du kan separere bagasjen for enklere pakking og mer skånsom transport av ting som ikke tåler så mye.

I tillegg reklameres det med hele 22 oppbevaringsrom, det kan med andre ord ta litt tid å finne igjen noe som en av ungene har gjemt unna…

Transport
Fiat 500 vil kombinere kult med praktisk – og den lykkes til en viss grad. Litt på samme måte som sin storebror Multipla gjorde da den dukket opp.

Noen gedigen kjøreopplevelse kan ikke 500L påberope seg, den er imidlertid lettkjørt, komfortabel og har takket være sine gedigne vindusflater omtrent ikke dødsoner på noe sted.

Det gjør den svært godt egnet til det den er bygget for. Frakte unger mellom fritidsaktiviteter, skole og barnehage – samt opp til hytta eller på en ferie.

Motoren er fortsatt morsom, men det tar litt tid å venne seg til karakteristikken. Du kan bli lurt til å tro at den er mer turtallsvillig enn den faktisk er – det handler om å treffe girene best mulig og utnytte kreftene der de er.

Girkassa er sekstrinns og greit matchet mot bilen, den litt lange girstanga maskerer imidlertid noe av den presisjonen som faktisk finnes der.

Foran er sitteputene i korteste laget, mens baksetene er overraskende bra for en småbil som dette. Rattet kan heldigvis, i motsetning til i «originalen», reguleres både i høyde og lengde – noe som gjør det lett å finne en bra sittestilling.

Bra utstyr
Innstegsmodellen som bærer navnet Easy, har et helt greit utstyrsnivå, men de fleste vil nok legge på 10.000 kroner ekstra for å oppgradere sin 500L til Lounge.

Da får du utstyr som stort panoramatak i glass, 5-tommers skjerm med blåtanntilkobling, regnsensor og midtarmlene bak.

I tillegg kan du hekte på kontrastfarget tak, og et nytt lydsystem som er utviklet sammen med selskapet som bærer navnet til rapperen Dr. Dre – hittil mest kjent som øretelefonprodusent.

Ufordringen for Fiat blir å få kundene inn i butikken for å prøve bilen. Kombinasjonen av pris og smarte løsinger er absolutt sjarmerende.

Fakta: Fiat 500L Twin Air Lounge

Motor:
 
2-sylindret bensinmotor 875 ccm.

Effekt:

78 kW (105 hk) v/2000 o/min.
120 Nm v/1750 o/min.

LxBxH:

415 x 178 x 166 cm.

Akselavstand:

261 cm

Egenvekt m/fører:

1260 kg.

Bagasjerom:

400 / 1310 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

13,3 sek.

Toppfart:

180 km/t.

Snittforbruk:

0,48 l/mil.

CO2:

105 g/km.

Pris:

229.900

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: