BMW X5: Her er nye BMW X5 - video - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
68 bilder i galleri
Her er nye BMW X5 - video
Den kommer på markedet mot slutten av året, men i dag slipper BMW første informasjon og bilder av tredje generasjon X5.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

BMW innførte betegnelsen SAV da de lanserte sin første X5 – en forkortelse for Sports Activity Vehicle. Mens den første X5 hadde en design som det var delte meninger om, har den gjennom årene utviklet seg til en typisk BMW.

Tredje generasjon er ved første øyekast ikke ulik forgjengeren, den har typiske BMW designtrekk som doble lykter og en markant nyregrill.

Lag din egen stil
Som for øvrige BMW-modeller er mulighetene for individualisering mange. Kundene kan spesifisere to designretninger, Pure Experience og Pure Excellence, eller velge en M Sport-pakke. I tillegg kan både interiør og eksteriør skreddersys etter kundens ønsker.

Målene er ganske like på forgjengeren, men lengden er strukket med tre centimeter. Det gir plass til et gedigent bagasjerom på hele 650 liter med fem seter, og kombinert med en høy sittestilling gir det også rom for en tredje seterad, noe som er viktig for å lykkes på det amerikanske markedet.

Baksetene kan deles i forholdet 40:20:40, og nye X5 kan bestilles med komfortseter i andre seterad for maks komfort på lange turer. Automatisk åpning av bakluken er standard, dette kan styres fra førersetet.

Tre motorer
BMW X5 skal i første omgang leveres med tre alternative motorer – som xDrive50i med V8 bensinmotor på 450 hk, som xDrive30d med 6-sylindret diesel på 258 hk og som X5 M50d M Performance med trippel-turbo 6-sylindret diesel på 381 hk.

Den mest aktuelle modellen av disse for Norge vil være xDrive30d, og sammenlignet med dagens modell er denne vesentlig mer effektiv. Effekten er økt fra 211 til 258 hestekrefter, akselerasjonen fra null til hundre er redusert fra 8,6 til 6,9 sekunder, og toppfarten er økt fra 210 til 230 km/t.

Samtidig er forbruket drastisk redusert – fra 0,74 til 0,62 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 164 g/km. Alle motorene innfrir de kommende EU6-kravene til utslipp.

(saken fortsetter)

Flere i vente
I desember lanserer flere nye modeller – xDrive40d, xDrive35i, xDrive25d og sDrive25d – sistnevnte er bakhjulsdrevet og har et CO2-utslipp på beskjedne 149 g/km.

Besparelsene med hensyn til forbruk og utslipp er oppnådd gjennom optimaliserte motorer, vektreduksjon, aerodynamikk og en meget effektiv 8-trinns automatkasse som er standard i alle X5-modeller.

I tillegg er bilene utstyrt med EfficientDynamics-teknologi som innebærer Auto Start Stop, Eco Pro med en funksjon som kutter motoren når man cruiser uanstrengt og Proactive Driving Assistant som “leser” veien foran deg og foretar optimale innstillinger av blant annet girkasse.

Ta kontroll
En “Driving Experience Control”-bryter er standard, det samme gjelder elektrisk servostyring som tilpasser seg hastighet og kjørestil. Firehjulsdrift er standard i alle modeller med unntak av sDrive25d som er bakhjulsdrevet.

Og selvsagt fins det er rikholdig katalog med tilbehør som setter deg i stand til å skreddersy din X5 nøyaktig etter egne ønsker og behov.

Ifølge vår lanseringskalender er nye X5 på plass hos din BMW-forhandler i november – i mellomtiden kan du hygge deg med mange bilder av nykommeren. Vi kommer selvsagt tilbake med våre førsteinntrykk i god til før lanseringen.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: