Skoda Octavia: Her er nye Octavia RS - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
Her er nye Octavia RS
Hva er vel mer passende arena enn Goodwood Festival of Speed når Skoda lanserer sine hittil heftigste RS-modeller?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Det er tredje generasjon Octavia RS som nå entrer scenen, mer praktiske, sikrere, raskere og drivstoffgjerrige enn noensinne.

Som dagens modell kommer også nye Octavia RS i to karosseriformer og med to alternative motorer.

Bensinutgaven har en 2.0 TSI turbomotor tilsvarende den som sitter i Golf GTI. Den yter 220 hestekrefter, gjør null til hundre på 6,8 kjappe og har en potensiell toppfart på 248 km/t.

Foretrekker du diesel får du en 2.0 TDI med 184 hk som foretar samme akselerasjonen på 8,1 sekunder og har en toppfart på 232 km/t. 6-trinns manuell girkasse er standard – mot pristillegg kan begge motorer kombineres med 6-trinns DSG automatgir.

Start/stopp og regenerering av bremsekraft benyttes for å holde forbruk og utslipp lavest mulig.

Sammenlignet med forgjengerne er forbruket redusert med inntil 19 % samtidig som ytelsene er økt.

Octavia RS-modellene har sportsunderstell som reduserer bakkeklaringen med 12 mm (13 mm for stasjonsvogn).

Støttesystemer
En elektronisk differensialbrems (XDS) som jobber i spann med den elektroniske stabilitetskontrollen (ESC) sørger for bedre feste i raske kurver og reduserer faren for understyring.

For bedre handling og mer sportslige egenskaper har Skoda utstyrt Octavia RS med elektromekanisk progressiv styring som er mer direkte.

En rekke detaljer skiller RS-utgaven fra de vanlige Octavia-modellene. Fronten domineres av en karakteristisk Skoda-grill med RS-logo, luftinntak i bikubemønster, en lav støtfanger med integrerte tåkelykter samt bi-xenon hovedlys som standard.

Sammenlignet med forrige generasjon har nye Octavia RS vokst nesten 90 mm i lengde og 45 mm i bredde. Samtidig er akselavstanden strukket med 102 mm.

Standard felger er 17-tommere med dekk i dimensjon 225/45, men det fins spesialfelger også i 18- og 19-tommer. Bremsecaliperne er rødlakkerte.

Sporty
Nederst i hekken sitter en sort diffuser som rommer to store, trapesformede eksosrør. En hekkspoiler er montert på koffertlokket på sedanen og over bakluka på stasjonsvognen. Baklyktene har L-formet LED-belysning.

Interiøret er sort og sporty med nyutviklede sportsseter for fører og passasjer og treeket sportsratt med perforert skinntrekk. Girkule og håndbrekk er skinntrukket, pedalene utført i rustfritt stål, og instrumentene har egen RS-design.

Octavia har beholdt alle de praktiske egenskapene fra sine mindre kraftige søsken, noe som innebærer en rekke fikse Skoda-detaljer - som dobbeltsidig matte i bagasjerommet, isskrape i drivstofflokket, refleksvest under førersetet, søppelbøtte samt smarte holdere og oppbevaringsrom.

Rommelig
Ingen av konkurrentene i kompaktklassen har tilsvarende interiørplass, enten man måler i lengde, benplass, høyde i baksetet eller skulderbredde. 5-dørsutgaven har et bagasjerom på 590 liter mens stasjonsvognen tar hele 610 liter.

Sikkerhetsnivået er høyt med blant annet Front Assist med nødbremsassistent, filholder-assistent, automatisk nødbrems etter en kollisjon, samt et system som overvåker at føreren ikke sovner. Listen over tilleggsutstyr inneholder det meste du måtte ønske deg av sikkerhets- og komfortutstyr.

Salget av Octavia RS starter i de første markeder like etter den offisielle debuten på Goodwood-festivalen 10. juli. Den kommer til Norge mot slutten av tredje kvartal.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: