Ford Focus: Focus med spenning - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Focus med spenning
FØRSTEINNTRYKK: I september er Ford Focus Electric på plass. Norge er et prioritert marked, så det skal ikke bli noen mangel på biler.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Denne uken startet den offisielle produksjonen av Focus Electric ved Ford-fabrikken i Saarlouis i tyske Saarland.

Mens det store flertall av de fremmøtte journalister «bare» fikk overvære den-første-bil-ut-av-linja, fikk åtte norske journalister prøvekjøre Fords nykommer. En anerkjennelse av at Norge står i en særstilling som marked for elbiler.

Tung i baken
Vi fikk erfare at Ford har klart å beholde en tydelig Focus-DNA i både chassis og styring på sin nykommer – med andre ord har Ford langt på vei klart å beholde de fine kjøreegenskapene som Focus er kjent for, selv om bilen er 140 kg tyngre enn sitt opphav med sammenlignbar forbrenningsmotor.

Det er spesielt bakakselen som har fått mer vekt, for den nesten 300 kg tunge lasten med litium-ion-batterier er delt i to. Omtrent halvparten skjuler seg under baksetet, mens resten stjeler plass i bagasjerommet. Dette er resultatet av at elbilen er basert på en eksisterende plattform.

Sammenlignet med Nissan Leaf, som kan vise til 370 liters bagasjevolum og et flatt gulv når baksetet legges ned, har Focus et volum på mer beskjedne 250 liter samtidig som det er meget vanskelig å utnytte plassen effektivt.

Vanlig stikkontakt
I sammenligning mellom de to tar Leaf også et annet stikk: Focus Electric har en oppgitt rekkevidde på 162 km, mens den oppgraderte Leaf kan vise til 199 km.

Fra en vanlig 10 ampere stikkontakt tar det 3-4 timer å lade Focusen til 50 km rekkevidde, og 11 timer for full lading. Du korter tiden ned til 7 timer om du har et 16 ampere uttak på veggen, og har du tilgang til 32 ampere har du fulladet bil på 3-4 timer.

Prisene er ikke klare i skrivende stund, men når administrerende direktør Steve Kimber i Ford Motor Norge lover «konkurransedyktige priser» er det ikke vanskelig å gjette at det er Nissan Leaf som er målestokken.

Focus Electric blir bare levert med utstyrsnivå Titanium, det vil si et høyt nivå som omfatter blant annet navigasjon, ryggekamera, 17-tommers aluminiumfelger, cruise control, ESP med bakkestartassistanse og Ford Sync med nødhjelpsassistanse. Bi-xenonlys, delskinn og DAB-radio må du betale ekstra for.

Production on demand
Produksjonen av Focus Electric ved fabrikken i Saarlouis er «helintegrert». I dette begrepet ligger det at den elektriske bilen går på samlebånd om hverandre med diesel- og bensinbiler.

Bilen blir produsert etter behov, og det betyr at Norge får så mange biler som det selges, vi blir ikke avspist med en beskjeden kvote – i denne sammenheng er det for en gangs skyld Norge som er et av de prioriterte markeder.

Ford gir 5 års garanti på både batteriene og bilen. Batteriene er konstruert for en livssyklus på 150.000 miles -- el-Focusen har sin opprinnelse i USA hvor bilen har vært i produksjon ved fabrikken i Wayne, Michigan siden 2011.

FAKTA Ford Focus Electric

Motor:

Elmotor/batterier

Effekt:

107 kW (145 hk)
250 Nm

Mål:

436 x 183 x 149 cm (L/B/H)

Akselavstand:

265 cm

Egenvekt m/fører:

Ca 1340 kg

Bagasjevolum:

Ca 250 liter

Aks. 0-100 km/t:

11,4 sek.

Toppfart:

136 km/t

CO2-utslipp:

0

Pris:

Klar i løpet av juni

Lansering i Norge:

September

Konkurrenter: Nissan Leaf, Volvo C30 Electric, snart BMW i3, neste år også VW Golf Electric.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: