Mazda 3: Mazdas nye våpen i Golf-krigen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
63 bilder i galleri
Mazdas nye våpen i Golf-krigen
FØRSTEINNTRYKKET: Den har en design du faller pladask for, og når innmaten er like sofistikert borger det for suksess. Vi har kjørt nye Mazda3 – lenge før masseproduksjonen starter.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Mazda går sine egne veier etter separasjonen fra Ford. De har utviklet sitt eget designspråk, Kodo, og som det ikke var nok har de snudd alle steiner når det gjelder konstruksjon, et program de kaller Sky-Activ.

LES MER OM SKY-ACTIV

Første modeller ut i det nye programmet er CX-5 og Mazda6, biller som har blitt godt mottatt i det norske markedet.

Så hardt trykker nordmenn CX-5 til sitt bryst at den er landets nest mest solgte modell hittil i år – kun slått av Golf.

TEST: 4 samuraier

Nå håper selvsagt Mazda at den nye 3’ern skal gjøre tilsvarende furore når den kommer på markedet i november.

Ypper seg
De ønsker å utfordre storheter som Golf og Auris, ja selv premium-modeller som Audi A3, BMW 1-serie og Mercedes A-Klasse. Argumentet er mye bil for pengene, i tillegg til slående design og moderne teknologi.

Den norske Mazda-organisasjonen sikter mot helt andre salgstall enn dagens Mazda3 har oppnådd. Og forholdene bør ligge til rette for suksess, selv om konkurransen i dette segmentet er beinhard med over 40 konkurrenter som alle vil ha sin del av kaka.

Nye Mazda3 er lavere og bredere enn sin forgjenger og leveres i to karosseriformer, 5-dørs kombikupe og sedan. Akselavstanden er strukket, og overhengene foran og bak kortere. Det gir økt stabilitet på veien og mer fleksibilitet i interiøret.

Menneske-Maskin
Modellen har et helt nytt interiør med oversiktlig og ryddig førerplass. Her er det et minimum av knapper og betjeningsorganer, det meste styres via et kommandohjul plassert mellom setene og leses av via en stor 7-tommers berøringsskjerm på toppen av dashbordet.

Mazda kaller systemet HMI, for Human-Machine Interface. All viktig informasjon for selve kjøringen speiles også på et Active Driving Display, et lite head-up display plassert midt i siktlinjen.

Har du en smartphone, sørger Mazda for at denne integreres med bilens infotainment system via Bluetooth eller kabling. Da får du tilgang til SMS, MMS og email.

Med Aha, en gratis app, får du tilgang til 30.000 radiostasjoner fra hele verden som kan avspilles gjennom bilens lydanlegg. Du kan få lest opp meldinger fra Facebook og Twitter uten å flytte blikket fra veien, og Mazda har utviklet egne apper som du laster ned gratis.

Komfortabelt
Setene er behagelige og har rikelige justeringsmuligheter. Det samme gjelder rattet som har fireveis regulering.

Sjeldent har vi funnet en så god sittestilling i en ikke-europeisk bil. Sikten fra førersetet er meget bra takket være tilbaketrukne A-stolper som ikke sjenerer utsikten.

Skal vi kritisere noe i interiøret, må det være den utstrakte bruken av hardplast. Vi lar oss heller ikke imponere over at deler av plasten har karbon-look, det hever ikke kvalitetsinntrykket.

Baksetekomfort og bagasjeplass er akseptabelt, men ikke på høyde med de beste i klassen.

Skyactiv
På motorfronten er alt nytt fra forrige generasjon Mazda3. Nå er det Skyactiv som gjelder.

Down-sizing er et fremmedord i Mazdas vokabular. Mens de fleste europeiske produsenter sverger til små bensinmotorer med turbo, mener Mazda det er mer effektivt med sugemotorer med større volum.

Skyactiv-G 2.0 er en 2,0-liters bensinmotor med 120 hk og et dreiemoment på 210 Newtonmeter. Den norske Mazda-sjefen, Karianne Westby, tror dette blir bestselgeren i Norge. Men det fins også et mindre alternativ, Skyavtiv-G 1.5 med 100 hestekrefter.

Dieselalternativet er Skyactiv-D 2.2 som varter opp med 150 hk og et dreiemoment på 380 Nm. Alle motorer leveres som standard i kombinasjon med 6-trinns manuell girkasse, men de store motorene kan også kombineres med 6-trinns automatkasse.

Under prelanseringen kjørte vi såkalte førproduksjonsbiler. Vi prøvekjørte den store bensinmotoren og dieselmotoren, førstnevnte med automatgir og sistnevnte med manuell girkasse.

Stille
Bilen er meget godt støydempet, og motorstøy er ikke-eksisterende enten det sitter diesel- eller bensinmotor under panseret.

Dieselmotoren har et vell av krefter i “kjelleren” og akselerer uanstrengt på lave turtall i høyt gir. Dessuten er den klar for de strenge utslippskravene i EU6.

Bensinmotoren hjelpes av høy kompresjon, men trenger et visst turtall før den virkelig langer ut sammenlignet med en liten turbomotor. Forbruk og utslipp er eksemplarisk for en motor med 2-liters slagvolum og 120 hester – den skal klare seg med rundt halvliteren på mila.

Den manuelle girkassen er tight og tettsteget og minner om den som sitter i MX-5.

Mindre imponerende er ikke automatgirkassen – den føles nesten like rask som en toclutch-kasse og skifter mykt og effektivt. Mazda har også utviklet sitt eget start/stopp-system som benytter en generator i stedet for batteri.

Up to date
På sikkerhetsfronten er Mazda3 godt utstyrt sammenlignet med mange konkurrenter, og de forventer å oppnå fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest.

På tilbehørslisten kan du blant annet krysse av for radarstyrt aktiv cruise-kontroll, kollisjonsvarsling, City Brake, filskiftvarsler, automatisk fjernlys og mye annet. En del av dette er standard på høyere utstyrsnivåer.

Lover mye bil for pengene
Siden vi var blant de første journalister som fikk prøvekjøre Mazda3, er prisene foreløpig ikke klare. Men Karianne Westby lover attraktive priser og nevner som eksempel at en bil med 1,5-liter bensinmotor og Core utstyrsnivå, som langt fra er ribbet, får en startpris på ca. 215.000 kroner.

For ca. 260.000 kroner får man en Mazda3 med 2,0-liters bensinmotor og utstyrsnivå Optimum, hvilket betyr full pakke med alt av komfort- og sikkerhetsutstyr. Hun forventer at de endelige prisene foreligger i begynnelsen av august – noe vi selvsagt kommer tilbake til.

Satser friskt
- Vi er lovet god levering, og regner med å selge 400-500 biler fra lanseringen i november og ut året. Neste år er ambisjonen å nå 2000 biler, sier den norske Mazda-sjefen.

- Golf blir hovedkonkurrent, men vi regner også med å friste kunder som har tittet på en modell fra de såkalte premium-produsentene gjennom attraktiv design, god kjøreopplevelse og meget attraktive priser – med andre ord mye bil for pengene, konkluderer Karianne Westby.

Med ny Mazda3 i tillegg til CX-5 og ny 6’er har Mazda god grunn til å strekke seg mot øvre del av salgsstatistikken.

FAKTA Mazda3 5-dørs Skyactiv-G 2.0

Motor:

4-syl. bensin, 1998 ccm

Effekt:

88 kW (120 hk) v/6000 o/min.
210 Nm v/4000 o/min.

Mål:

446 x 180 x 145 cm (L/B/H)

Akselavstand:

270,0 cm

Egenvekt m/fører:

1275 kg

Bagasjevolum:

350-1250 liter

Aks. 0-100 km/t:

8,8 sek.

Toppfart:

198 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,51 l/mil

CO2-utslipp:

119 g/km

Pris:

Fra ca. kr 215.000 (1.5-liter)

Lansering i Norge:

November 2013

Konkurrenter: VW Golf, Toyota Auris, Ford Focus, Volvo V40, Kia Cee’d, Hyundai i30 og mange flere

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: