BMW 4-serie: Herlig kjøremaskin - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
42 bilder i galleri
Herlig kjøremaskin
FØRSTEINNTRYKKET: Vi er blant de første som har kjørt BMW 4-serie Coupé. La det være sagt med en gang – det er lett å forelske seg.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

For en del mennesker er design og dynamikk viktigere enn praktiske egenskaper. BMW har mange av disse entusiastene i sin kundeportefølje, og det er de som motiverer produsenten til å designe og bygge sin lekreste og mest dynamiske modeller.

Siste tilskudd på stammen er 4-serie Coupé som snart følges av 4-serie Cabriolet. Går det som vi forventer kommer det også en 4-serie Gran Coupé, slik at den nye modellrekken snart teller like mange medlemmer som storebror 6-serie.

Generasjon 4
Selv om dette er første BMW med firetall i modellbetegnelsen, regnes 4-serien som merkets fjerde generasjon mellomstor coupé.

Sammenlignet med den utgående modellen er 4-serie Coupé lengre, bredere og lavere, mens akselavstanden er økt med hele 50 mm.

Du er aldri i tvil om slektskapet til 3-serien, det er nok å se nyregrillen, luftinntakene og de doble, runde lyktene. Bredeste punkt på bilen er bakskjermene, et klassisk trekk for sportslige coupéer.

Logisk
Interiøret er som du forventer det skal være i en moderne BMW, en kombinasjon av sport, eksklusivitet og ergonomi, der alle detaljer er gjennomtenkt.

På midtkonsollen sitter MMI-kontrollen som lar deg betjene de fleste funksjoner mens du ser innstillingene på en stor flatskjerm øverst på dashbordet.

Mellom setene sitter også bilens kjøremodus-bryter som lar deg velge mellom maksimal komfort, lavest mulig forbruk, eller om du vil hente frem bilens mest sportslige gener.

Kunder som kjøper en 4-serie kan utsmykke bilen med tre alternative utstyrskombinasjoner, Sport Line, Modern Line og Luxury Line, i tillegg til M sport-pakke.

Tre motorer
Ved lanseringen i høst leveres 4-serie Coupé med tre alternative motorer. 435i har en 6-sylindret bensinmotor med 306 hestekrefter. Klarer du deg med fire sylindre og 245 hester, kan du velge 428i.

Foretrekker du diesel er alternativet 420d. Den firesylindrede motoren har i utgangspunktet 184 hk, men leveres i Norge også i en nedtunet utgave med 163 hk som sparer deg for noen kroner til statskassen.

Sekstrinns manuell girkasse er standard, men alle versjoner kan leveres med 8-trinns automat. Bensinmotorene kan kombineres med xDrive firehjulsdrift.

Lett å finne seg til rette
Under den internasjonale presselanseringen utenfor Lisboa kjørte vi toppmodellen, 435i med 8-trinns sportsautomat.

Førermiljøet, med det tykke sportsrattet og de ergonomiske setene setter oss i godt humør allerede før vi trykker inn startknappen. Og stemningen blir ikke dårligere når vi vekker til live rekkesekseren med TwinPower Turbo-teknologi.

På motorveien ut fra Lisboa velger vi Comfort-innstillingen og cruiser behagelig i godt støydempede omgivelser. Vi kjører inn på en mer variert landevei og legger inn Sport-innstillingen.

Umiddelbart endrer bilen karakter – motorresponsen blir mer aggressiv og girskiftene skjer ved mye høyere turtall, styringen er mer direkte og dempingen hardere. Det er som bilen fullstendig endrer karakter.

Entusiastbil
Markeds- og kommunikasjonsdirektør Kjetil Myhre i BMW Norge regner med å selge rundt 50 biler fra lanseringen i oktober og ut året.

Kundegruppen er unge entusiaster uten familie, og godt voksne som sjelden eller aldri bruker baksetet – eller som rett og slett syns utseende og kjøredynamikk er viktigere enn praktiske bakdører. Vi skjønner dem godt!

Fakta BMW 435i Coupe Sportautomat

Motor:

6-sylindret turbo bensinmotor, 2979 ccm.

Effekt:

225 kW (306 hk) v/5800 o/min.
400 Nm v/1200-5000 o/min.

LxBxH:

437 x 183 x 136 cm.

Akselavstand:

281,0 cm.

Egenvekt m/fører:

1600 kg.

Bagasjerom:

445 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

5,1 sek.

Toppfart:

250 km/t.

Snittforbruk:

0,72 l/mil.

CO2:

169 g/km.

Pris:

kr. 794.200.

Konkurrenter: Audi A5 Coupé, Mercedes C- og E-Klasse Coupé

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: