Porsche 911: Porsches turbokrefter - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
47 bilder i galleri
Porsches turbokrefter
FØRSTEINNTRYKKET: For virkelige hardcore 911-fans er det bare én bil som gjelder. Turbo S er inkarnasjonen av den perfekte stormen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

For å kaste det viktigste på bordet med en gang - den nyeste generasjonen 911 Turbo S gjør unna sprinten fra 0-100 på 3,1 sekunder…

Det er brutalt.

Målet som ble slått opp foran ingeniørene i Stuttgart da de begynte arbeidet med denne bilen var, kompromissløse ytelser.

Ikke overraskende, for Turbo-versjonen har vært toppen av kransekaka i 911-porteføljen gjennom mange år. Snaut to år etter at 991-serien ble lansert, er det altså på tide å gjøre det igjen.

Smart elektromekanikk
Det er lett å la seg imponere av tallenes tale, men på plass bak rattet er det ikke lenger den ekstreme akselerasjonen som er det mest fascinerende – det er hvordan denne bilen kombinerer ekstreme høyfartsegenskaper med evnen til å sno seg rundt tyske krokveier.

En av måtene ingeniørene har klart dette på, er aktiv bakhjulstyring.

Det betyr at vinkelen på bakhjulene kan varieres etter bilens hastighet, med opp til 2,8 grader i motsatt retning av forhjulene, og inntil 1,5 i samme retning.

Fordelen er åpenbar. Når forhjul og bakhjul peker i motsatt retning, vil 911 oppføre seg som en sportsbil med kortere akselavstand – noe som gjør manøvrerbarheten strålende – både ute på landeveien og inne i byen.

På motorveien kan det brukes motsatt, nemlig ved å la hjulene svinge samme vei, og dermed forbedre stabiliteten, som om 911 hadde hatt lenger akselavstand enn de 245 centimeterne den har.

I tillegg har det den effekten at Porsche har kunnet gjøre styringen mer direkte, uten at bilen blir nervøs.

Bedre enn forgjengeren
Allerede i basisversjonen er 991 en betydelig bedre bil enn hva 996 og 997 noen gang var.

Motoren sitter lenger foran, balansen er bedre og det oppgraderte firehjulsdriftsystemet sørger for et grep som står i stil med kreftene.

Og i toppmodellen Turbo S er det mer av alt – et trykk på Sport Plus slipper løs alle innestengte krefter i et gedigent brøl.

I speilet kan jeg konstatere at den gedigne tretrinns bakspoileren har foldet seg ut, den er også mer synlig fordi den er løftet 7,5 centimeter høyere enn den var da den først dukket opp i det jeg passerte 120 kilometer i timen.

Den vinkles også syv grader fremover. 

I tillegg har 911 Turbo fått en ny dynamisk frontspoiler. En slags luftpølse fylles under spoileren, og bidrar sammen med bakspoileren til å øke marktrykket til 132 kilo.

Lydbildet forandrer seg også, aggressiviteten denne bilen nå henter frem får hårene til å reise seg på armene mine.

Kraftplugg
Hjertet i 911 Turbo S er en 3,8-liters sekssylindret boxermotor med to turboer.

Porsche fortsetter å være den eneste bilprodusenten som opererer med to turboladere med ulik turbingeometri på en bensinmotor.

Nytt på Turbo S, (eller som en del av Sport Chrono-pakka for Turbo), er at den har en «overboost-funksjon» som øker turbotrykket med 0,15 bar i inntil 20 sekunder. Da øker momentet til 750 Newtonmeter, noe som gir deg økte krefter i mellomregisteret.

Hestekreftene fordeles til de fire hjulene via en videreutviklet toclutch girkasse som nå opererer med det Porsche kaller «virtuelle gir».

De brukes for å redusere turtallet når du kjører med stabil hastighet, ved å bruke de to clutchene reduseres kreftene. Takket være oljebadet i PDK-kassa kan dette gjøres uten økt slitasje på girkassa.

I tillegg har Porsche selvsagt integrert sin «coasting» som frikobler girkassen fra motoren, noe som også bidrar til lavere forbruk – som om vi egentlig bryr oss…

Presisjonsverktøy
Det er fortsatt noen som klarer å hisse seg opp over den elektromekaniske styringen Porsche kom med i sin nyeste generasjon 911 - jeg mener fortsatt det sitter mellom ørene på de fleste.

Styringen byr nemlig på store mengder følsomhet og presisjon.

For ytterligere å øke svinggleden kan Porsche by på Torque Vectoring Plus, en elektronisk styrt differensialbrems på bakakselen som bruker bremsekraften på høyre eller venstre bakhjul for å gi det ytterste hjulet mer kraft og mer turn in i svingen.

For ytterligere kjørbarhet er firehjulsdriftsystemet, PTM, videreutviklet med en elektrohydraulisk kontroll av senterdifferensialen.

Synes du 2.480.000 kroner er for mye kan du jo nøye deg med en Turbo, uten S. Da får du igjen 3.000 kroner på 2.150.000.

Dermed vil 911 Turbo S bare være en fjern drøm for de fleste av oss – men for en fantastisk drøm den har blitt…

 

Fakta Porsche 911 Turbo S

Motor:

6-syl boxerturbo, bensin, 3800 ccm

Effekt:

512 kW (560hk) v/6500 o/min.
700 Nm v/2100 o/min.
(Overboost 750 v/2.200 o/min)

Mål:

450,6 x 188 x 188 cm (L/B/H)

Akselavstand:

245 cm

Egenvekt u/fører:

1605 kg

Bagasjevolum:

115 liter foran, 260 liter bak.

Aks. 0-100 km/t:

3,1 sek.

Toppfart:

318 km/t

Snittforbruk:

0,97 l/mil

CO2-utslipp:

227 g/km

Pris:

2.480.000 kroner

+ Supersportsbil med langturegenskaper.

- Du får en Panamera og en Cayman for samme prisen.

Konkurrenter: BMW M3, Jaguar XKR-S og Nissan GT-R.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: